Vinga-seriens fartyg ingår i Gothia Tankers Aliances flotta och har levererats till Furetank, Älvtank och Thun Tankers. De har alla dual fuel-maskineri och går på en blandning av LNG och LBG/biogas.
Option
Just beställda nummer nio i serien blir på 17.999 dwt och byggs på China Merchants Jinling Shipyard (tidigare Avic) i Yangzhou, Kina. Leveransen är beräknad till januari 2024 och det nya kontraktet inkluderar en option på ytterligare fartyg.
Fartygets lastkapacitet blir på 20.306 kubikmeter i 12 epoxy-belagda tankar. Fartyget utrustas för att kunna operera landströmsdrivna lastpumpar med en effekt på 6,6 kV så snart hamnar kan erbjuda dem, vilket kommer att reducera utsläppen ytterligare vid lastoperationer.
– Detta är ännu ett steg vidare på vår resa mot en flotta som uteslutande består av klimatvänliga fartyg. Furetank vill bli en miljövänlig och ledande aktör inom segmentet. Med detta nybygge fortsätter vi att implementera all tillgänglig teknik för att göra det bästa vi kan – nu. Det känns extra bra att kunna lägga en order i dessa osäkra pandemitider, vi har en stark tro på framtiden, säger Lars Höglund, vd för Furetank, i ett pressmeddelande.
Bränslesnåla tankfartyg
Fure Viten, som lämnade varvet i Yangzhou i juni 2021, är det senast levererade fartyget i Vinga-serien. Systerfartygen är utformade av Furetank och FKAB Marine Design i samarbete med Wärtsilä för att sänka bränsleförbrukningen så mycket som möjligt. Genom hela design- och byggnadsprocessen har energieffektiviteten ökat och EEDI-talet sänkts, meddelar Furetank.