Kvartalsrapport. Concordia Maritime rapporterar ett av de svagaste resultaten i bolagets historia, –120 miljoner kronor, för första kvartalet 2021. Orsaken är en rekordsvag tankmarknad med mycket låga fraktrater.
Nyheter
-
-
Årsmöte. Föreningen Svensk Sjöfarts webbinarium bjöd bland annat deltagarna på en intressant inblick i amerikansk sjöfartspolitik.
-
Utökar. För att kunna möta en ökad efterfrågan chartrar nu Wallenius SOL in Transfighter från norska Sea-Cargo. Dessutom utökar rederiet sin trafik med en ny hamn.
-
Färjetrafik. Stena Lines satsning på att återinföra taxfree på färjelinjerna till Storbritannien har blivit en storsuccé, trots sviktande passagerarunderlag.
-
Statistik. Godsvolymerna fortsätter att öka i Göteborgs hamn i flertalet segment. Det visar hamnens volymsiffror för årets första kvartal.
-
Ett lyft. Under tisdagen genomfördes en viktig milstolpe i arbetet med att förbereda Ostindiefararen Götheborg för resan till Kina.
-
TC. Godby Shipping i Mariehamn har tecknat avtal med Holmen Paper om att chartra ut roro-fartyget Baltic Bright.
-
Blåvitt. Finnlines väljer finsk flagg för sina tre 5.800 filmeters roro-nybyggen från Kina.
-
Forskningsinstitut. Rise utökar sin maritima verksamhet genom att förvärva SSPA.
-
Miljöteknik. Gotland Tech Development är namnet på det nya teknikutvecklingsbolag som Rederi AB Gotland nu startar för att utveckla mer hållbara tekniklösningar.
-
Isbrytare. Prislappen för nya isbrytare ser ut att bli lägre än de två miljarder per fartyg som tidigare aviserats. I stället kan det handla om 1,4 miljarder per fartyg.
-
Godshantering. En ökad efterfrågan på godshantering i Stockholms nordligaste hamn Kapellskär befäster hamnens position som en av Sveriges viktigaste godshamnar.
-
Covid 19. Wallenius Lines har bestämt att donera en vaccindos per anställd till världens fattigaste länder. Dessutom dubbleras alla insättningar från medarbetare som också vill bidra.
-
COO. Anders Boman tillträder den 1 juni en nyinrättad roll som Chief Operating Officer i Rederi AB Gotland.
-
Infrastruktur. Under fredagen presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) infrastrukturpropositionen, men satsningarna på sjöfart lyste med sin frånvaro.
-
Nya partners. Den maritima onlineutbildningsplattformen Seably inleder samarbete med indiska företag.
-
Färjetrafik. Med start den 3 juni kommer Viking Lines kryssningsfärja Cinderella att kryssa från Stockholm. Men redan nästa vecka gör fartyget en kortare comeback.
-
Vårbudgeten. I regeringens vårbudget saknas satsningar på sjöfarten, trots de politiska ambitionerna om överflyttning. Det konstaterar föreningen Svensk Sjöfart, som efterlyser att anslagen till Sjöfartsverket åtminstone höjs.
-
Fartygsbygge. Det första av tre biltransportfartyg med LNG- och batterihybriddrift som byggs på uppdrag av United European Car Carriers, UECC, sjösattes vid Jiangnan Shipyard i Shanghai, i måndags.
-
Utskottsinitiativ. Moderaterna ska denna vecka lägga fram ett utskottsinitiativ gällande det nordiska skatteavtalet och beskattning av sjömän.
-
Dödsolycka. I slutet av mars omkom en matros i besättningen på ett bulkfartyg med Cypernflagg utanför Södertälje. Dödsorsaken var troligen syrebrist i ett slutet utrymme, rapporterar tidningen Sjömannen.
-
Ny order. Färjerederiet TT-Line Company i Tasmanien beställer två färjor från Rauma Marine Constructions
-
Politik. Kommande förslag på ett utsläppshandelssystem inom EU för sjöfart (EU ETS) bör vara både rättvist och ambitiöst. Det framför branschorganisationen Svensk Sjöfart tillsammans med den grekiska redareföreningen och den ideella miljöorganisationen Transport and Environment i ett öppet brev till EU-kommissionen.
-
Färjerockad. Från och med mitten av april kommer nya färjan Stena Livia sättas in på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i väntan på förlängda Stena Scandica.
-
I hamn. Eemslift Hendrika ligger nu tryggt vid kaj i Ålesund och den statliga aktionen är nu avslutad.