Statsisbrytaren Atle.

Fotograf: Sjöfartsverket/Atles besättning.

Kategori: Isbrytning

Mildare vinter men mer jobb för isbrytarna

Årets isbrytarsäsong var mildare än föregående års vinter, men innebar ändå mer jobb.

Sjöfartsverket har sammanställt preliminära siffror över årets isbrytarsäsong, som nu är över. Totalt assisterades 694 fartyg, och den sammanlagda tiden för assistering blev 67 dygn och 17 timmar. 28 fartyg bogserades. 

De fem statsisbrytarna har den här vintern arbetat i Bottenviken och Norra Kvarken, skriver Sjöfartsverket i ett pressmeddelande. De har aldrig behövt söka sig längre söderut än Örnsköldsvik.

Rent meteorologiskt handlade det om en lindrig vinter, enligt myndigheten. Men den började väldigt kallt.

– December var väldigt kylig, i nivå med december 2010 som var rekordkall, säger Anders Dahl, isbrytarchef på Sjöfartsverket, i pressmeddelandet.

Blåsiga perioder

Men den kraftiga kylan la sig och efter jul blev det mildare, främst söderut. Men i norr byggdes isen sakta men säkert upp och sen kom flera blåsiga perioder.

– När Bottenviken blev helt frusen så kom en storm och pressade isen mot Finland. Det blev som ett pansarband av is längst hela finska kusten, fortsätter Anders Dahl.

Delar av den isen släppte sen och blåste över till Sverige. Det handlade om någon kvadratkilometer som placerade sig utanför Luleå. Isbrytarna tog sig knappt igenom isen själva, och har därför fått köra runt den hela säsongen, skriver Sjöfartsverket.

Även om vintern var mildare än förra årets, så har den ändå varit utmanande för isbrytarna, enligt Sjöfartsverket, och det har varit fler assistanser den här säsongen – 694 stycken mot 630 säsongen innan.

Påverkade arbetsmiljön

– När det blåser mycket så ställer det högre krav på oss. Vi behöver vara på fler ställen och ha högre beredskap, säger Anders Dahl.

Utöver utmaningarna med blåsten har isbrytarverksamheten fortsatt behövt ta hänsyn till pandemin, med restriktioner som har påverkat arbetsmiljön.

För närvarande ligger alla fem isbrytare vid kaj i Luleå, uppger Sjöfartsverket i pressmeddelandet. Ale är fortfarande i beredskap ifall Finland skulle behöva någon hjälp.