Fartygsbranden. Under lördagen kunde branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni ta sig in till Göteborgs hamn enligt plan. Nu väntar ett släckningsarbete som kommer att ta dagar. Se Sjöfartstidningens film från fartygets ankomst.
Nyheter
-
-
Inställd trafik. Color Line tar bil- och passagerarfärjan Color Viking ur trafik temporärt mellan Strömstad och Sandefjord från och med nästa vecka. Det som en konsekvens av de nya norska pandemiåtgärderna.
-
Invald. Sverige har valts in att sitta i styrelsen för FN:s sjöfartsorganisation IMO. Det meddelade regeringen under fredagen.
-
Utmärkelse. Furetanks vd Lars Höglund har utsetts till Årets Sjöfartsprofil av Göta Älvklubben. Priset delades ut ombord på Marieholm i Göteborg på torsdagskvällen.
-
Fartygsbranden. Efter närmare en vecka av släckningsarbete på bulkfartyget Almirante Storni ansökte fartyget under torsdagen om att få gå till nödhamn i Göteborg. Under fredagen accepterade Transportstyrelsen fartygets förfrågan och nu förbereds för en förflyttning till kajplats 615 i Skandiahamnen.
-
Batterihybrid. Det första av två 15.000 dwt kemikalie- och produkttankfartyg i Terntanks Hybrid Solution-serie har döpts i KIna.
-
Fartygsbranden. Ett väntat väderomslag efter kommande helg gör att Kustbevakningen nu vill att branddrabbade Almirante Storni flyttas från platsen utanför Vinga i Göteborg. Men ännu finns inget beslut om var.
-
Avgifterna. I Finland ser flera riksdagsledamöter med oro på svenska Sjöfartsverkets beslut att höja avgifterna för sjöfarten.
-
Avgiftskritik. I ett brev till infrastrukturministern motsätter sig flera branschorganisationer i Sverige Sjöfartsverkets höjning av sjöfartsavgifter.
-
Miljö. Ett nytt samarbete ska möjliggöra att toalettvatten från lastfartyg i Östersjön tas om hand och blir till biogas.
-
Fartygsbranden. Situationen med branden på bulkfartyget Almirante Storni utanför Göteborg fortsätter att vara problematisk. Indikationer på en ökad värmespridning tillsammans med problem med nedisning gör att en resursförstärkning kallats in från Norge.
-
Fartygsdop. I måndags arrangerades ett fartygsdop i Göteborg av Nabucco, det sista av de fyra fartygen i den av Wallenius Marine designade Heroklassen. Enligt Wallenius Wilhelmsen är det rederiets sista beställda fartyg som drivs med konventionellt bränsle.
-
Premiär. Med start i februari går Stena Line in på den finska marknaden, med en ny linje från Nynäshamn till Hangö i Finland.
-
Brand. Det 177 meter långa bulkfartyget Almirante Storni började brinna utanför Göteborg under lördagseftermiddagen med 17 personer ombord. Under tisdagen fortsatte bogserbåtar och Kustbevakningens största fartyg att pumpa stora mängder vatten över branden.
-
Marknadsutblick. Tankmarknaden är fortsatt "förvånansvärt svag" trots att vi är inne i december, skriver Kim Ullman i sin sista marknadsutblick som vd för Concordia Maritime.
-
Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar ökade med 48 procent jämfört med samma kvartal 2020. Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.
-
Hybriddrift. UECC har tagit leverans av biltransportfartyget Auto Advance, det första av tre PCTC med dual-fuel LNG batterihybriddrift.
-
LNG-pionjär. Under tisdagen levererades Salamanca, det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie. Färjan har långtidschartrats av franska Brittany Ferries och är det första fartyget i serien som byggts för LNG-drift.
-
Först. DNV uppges vara det första klassningssällskapet som fastställer kompetenskrav för operatörer i fjärrkontrollcenter för fartyg.
-
Fartygsaffär. Rederi AB Gotland har förvärvat roro-fartyget Valentine från Cobelfret Ferries. Fartyget har direkt chartrats ut för trafik i Nya Zeeland.
-
Öppning. Farleden på Göta älv öppnades återigen under fredagsmorgonen efter kaoset med den misslyckade sprängningen av Göta älvbrons fundament. Första fartyget passerade platsen strax efter klockan 10.00.
-
TC. Neste och Ektank fortsätter sitt långvariga samarbete genom att förlänga tidsbefraktningsavtalen för tre tankfartyg
-
Samarbete. Alfa Laval och Orcan Energy avtalar om samarbete kring ORC-teknik för den maritima sektorn.
-
Uppdatering. Kaoset på Göta älv ser ut att gå mot sitt slut. Under torsdagen görs de sista kontrollerna av farleden som förväntas kunna öppna under dagen.
-
Stopp i sjötrafiken. Bortsprängningen av Göta älvbrons fäste gick inte som planerat och betongrester har gjort farleden ofarbar. Nu ligger fullastade fartyg på kö utan besked om när de kan segla igen.