Rapport. Mer fokus behöver riktas på effektivitet, utrustning, öppettider och kostnader i hamnen än på hamnavgifter. Det menar Pia Berglund, nationella samordnaren för inrikes sjöfart, som sammanställt en rapport om Sveriges hamnar.
Nyheter
-
-
Ökning. Rederiet Forsea, som kör mellan Helsingborg och Helsingör, har sett en kraftig ökning av antalet passagerare. Andelen resenärer som valt att tura med färjorna över sundet under årets högsäsong var fler än under högsäsongen före pandemin.
-
Behörigheter. I morgon torsdag löper den förlängda giltighetstiden ut för de behörigheter och certifikat som regeringen förlängde på grund av pandemin. Trots ett ökat tryck på utbildningsanordnarna menar de att läget är under kontroll.
-
Mer kapacitet. Genom att introducera två stora E-Flexer-färjor på Östersjön kan Stena Line utöka kapaciteten på två av sina färjelinjer på Östersjön.
-
Initiativ. Behovet av bioråvara för att ersätta fossila bränslen inom industri och transporter når sin topp 2030 för att sedan minska och skapa utrymme för användning inom till exempel sjöfart.
-
Studie. Miljönyttan av att flytta gods från väg till sjö är oklar, menar Naturvårdsverket i en ny rapport.
-
Olycka. För snart två år sedan skadades en hamnarbetare i Ystad i samband med förtöjningen av en av färja. Nu har Ystad hamn och logistik AB dömts att betala böter på 200.000 kronor eftersom det fanns brister i hamnens säkerhetsinstruktioner.
-
Utökar. I oktober kommer Wallenius Sol att utöka sin trafik i Bottenviken med ett anlöp per vecka i Skelleftehamn, initialt med fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea. Det är första gången på 15 år som hamnen får en feederservice.
-
Orderläget. Svenska rederier och rederier med svenska delägare har nybyggen i order för tiotals miljarder kronor.
-
Isbrytning. Infrastrukturministerns uttalande om finansiering av isbrytning på en webbkonferens i förra veckan får reaktioner. Men vad sa ministern egentligen och vad innebär det?
-
Halverade utsläpp. AtoB@C Shipping beställer en serie energieffektiva torrlastfartyg med elhybridlösning för utsläppsfria hamnanlöp.
-
Avtal i hamn. Stena Line har tagit ytterligare ett steg i arbetet med Stena Elektra som ska göra trafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn fossilfri till 2030. Under måndagen skrev rederiet under ett avtal med centrala aktörer på den danska sidan.
-
Regeringsuppdrag. På en resultatkonferens för regeringsuppdraget nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart passade infrastrukturministern på att rosa, risa och släppa förhandsinformation om finansieringen av nya isbrytare.
-
Brobyggen. I slutet av förra veckan fattade kommunfullmäktige i Göteborg beslut om att bygga en gång- och cykelbro över älven. Beslutet förväntas få liten påverkan för sjöfartens passage, men kan få stora konsekvenser för älvtrafiken.
-
Pris. Besättningen på bil- och passagerarfärjan Amorella tilldelas det finländska sjösäkerhetspriset Sea Sunday.
-
Branschråd. Kundnöjdhet, pandemins påverkan, fjärrlotsning och kompetensförsörjning var några av ämnena som avhandlades när Sjöfartsverket arrangerade ett temabranschråd om lotsning.
-
Milstolpe. Efter en sju veckor lång resa från Asien har nu världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, anlänt till Europa och Antwerpen i Belgien. Där väntar nu sex månaders utrustning.
-
Rapport. Trafikverket föreslår att staten i framtiden ska äga de fartyg som opereras i färjetrafiken till Gotland, och att driften upphandlas.
-
Estonia. En privat estnisk utredning ska undersöka vraket och intervjua överlevande från Estoniakatastrofen.
-
Sjöfartspolitik. Att de svenskflaggade fartygen blir fler och att öka klimatnyttan genom överflyttning av gods från väg till tåg och sjö, det är två av de viktigaste sjöfartsfrågorna enligt S-gruppen i trafikutskottet.
-
Tågfärjor. Det statligt ägda transportföretaget Green Cargo har beslutat att inte längre använda sig av Stena Lines tågfärjor som går mellan Trelleborg och Tyskland. Det har skapat en växande oro för järnvägsfärjornas fortsatta existens som alternativ till Öresundsbron.
-
Miljöteknik. Stena Lines arbete med att använda artificiell intelligens för att optimera färjornas bränsleförbrukning fortsätter. Senast i raden att få AI-assistenten Stena Fuel Pilot är Stena Nordica mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Förslag. International Chambers of Shipping (ICS), som representerar världens nationella rederiföreningar och över 80 procent av världshandelsflottan, har tagit fram ett omfattande förslag till IMO om ett internationellt system för en koldioxidavgift för utsläpp från sjöfarten.
-
Första halvåret. Stena AB redovisar fortfarande förlust, men resultatet är avsevärt bättre än motsvarande period 2020.
-
Glädjebeskedet. Tisdagens besked från regeringen om att många av de kvarvarande restriktionerna kommer att lyftas i slutet av september, gör att även flera av passagerarrederierna jublar.