Fotograf: DNV

Kategori: Miljö

DNV uppdaterar standard för vindassistans

DNV har publicerat en stor uppdatering av sin tekniska standard ST-0511 för vindassisterade propulsionssystem.

Enligt DNV är installation av vindassisterade propulsionssystem (WAPS) en av de mest lovande bidragande åtgärderna till att reducera koldioxidutsläppen från sjöfarten. Erfarenheterna från användning av dessa system ökar hela tiden. WAPS har redan tagits i bruk på fartyg i kommersiell trafik och kan möjliggöra bränslebesparingar på upp till 20 procent, uppger klassificeringssällskapet.

Växande intresse

De nya uppdateringarna av den tekniska standarden förväntas enligt DNV stödja det växande intresset för WAPS.

– När vi fortsätter att samla erfarenhet av WAPS, och när nya system kommer ut på marknaden, blir intresset allt större bland redare som tittar på dem som en del av deras effektivitets- och hållbarhetsstrategier. Våra kunder är extremt fokuserade på att uppfylla kommande reduceringsmål för växthusgaser och de ser att WAPS kan ge ett värdefullt bidrag till detta, säger Hasso Hoffmeister, Senior Principal Engineer på DNV Maritime, i ett pressmeddelande.

Komplex interaktion

DNV uppger att interaktionen mellan WAPS och skrovstruktur kan vara tämligen komplex. Uppdateringen av WAPS ST-0511-standarden innehåller därför ett nytt avsnitt om utmattningshållfasthet, inklusive beräkningar som möjliggör ett helt nytt tillvägagångssätt för att härleda belastningskombinationerna från vind- och tröghetskrafterna på systemen. Dessutom anger standarden en ny metod för att bedöma hur WAPS presterar under extrema vindförhållanden.

Utnyttjar den tekniska expertisen

WAPS ST-0511-standarden tillhandahåller ett ramverk för verifiering och certifiering av vindassisterade framdrivningssystem.

– Det har tillkännagivits flera fyrprojekt, som tar WAPS vidare och ytterligare kommer att demonstrera vindens potential som både primär och kompletterande framdrivning för moderna lastfartyg. Det är därför viktigt för oss på DNV att utnyttja vår tekniska expertis för att fortsätta innovera och förbättra våra regler och tekniska standarder och säkerställa att våra kunder med tillförsikt kan skörda frukterna av denna spännande nya utveckling, säger Hasso Hoffmeister.

Den tekniska standarden ST-0511 är ett komplement till klassnotationen DNV WAPS, som fokuserar på integreringen av system ombord på fartyg, oavsett om de är eftermonterade eller installeras på ett nybygge.