Jungfrutur. Under måndagen döptes Viking Lines nya kryssningsfärja Viking Glory i Åbo. Under tisdagen inleddes fartygets jungfrutur.
Nyheter
-
-
Avgifter. Om Sjöfartsverket får igenom förslagen i sin nya treårsplan kan myndigheten sänka farledsavgifterna med 25 procent redan nästa år.
-
Färjetrafik. Finnlines ropaxfärja Finnclipper som gått i trafik mellan Malmö och Travemünde sedan i slutet på förra året har sålts internt inom Grimaldikoncernen. Det medför ett flaggskifte och en övertalighet bland personalen.
-
Uppvisning. Under lördagen anlände Global Mercy till Rotterdam, det av Stena RoRo specialbyggda sjukhusfartyget för välgörenhetsorganisationen Mercy Ships. Nu har allmänheten chansen att se fartyget, både fysiskt och digitalt.
-
Ropax. Det första av två nybyggen för australiska TT-Line Company har påbörjats vid varvet RMC i Raumo.
-
Bra år. Finnlines redovisar ett starkt resultat för 2021 med ökande last- och passagerarvolymer.
-
Rapport. Miljöorganisationen Transport & Environment varnar för att EU-kommissionens förslag på hur sjöfarten ska bli fossilfri tvärtom uppmuntrar till fortsatt fossilanvändande.
-
Leverans. Terntank har tagit leverans av sitt andra nybygge i en serie på två från Kina.
-
Redovisning. En förlust för helåret men en stark återhämtning som gav en marginellnettovinst andra halvåret. Det blev resultatet för Tallink under 2021.
-
Årsredovisning. Wasaline redovisar en kraftig resultatförbättring med vinstbringande resultat för 2021.
-
Premiäranlöp. Under fredagsmorgonen anlände Viking Lines nya bil- och passagerarfärja Viking Glory till Stockholm för första gången.
-
Statistik. Under 2021 var passagerar- och godsvolymerna i Stockholms Hamnar fortsatt höga mitt i rådande pandemi.
-
Ökar. Gotlandsbolaget satsar vidare på sin trafik till Tyskland under namnet Hansa Destinations. I slutet av april dubblerar de kapaciteten på linjen till Rostock genom en charter av fartyget Eliana Marino.
-
Förstudie. En ny studie har kartlagt hinder för vattenburna transporter i städer. Inte minst står gamla vanor i vägen, visar studien.
-
Kampanj. Transportföretagen startar en kampanj för att öka intresset att utbilda sig till sjöingenjör. Genom filmer i sociala medier ska man få fler unga att söka sig till yrket.
-
Provtur. Botnia Enabler, det första av Wallenius Sols båda nybyggen, har nu genomfört sin första provtur.
-
Beslut. Sjöfartsverket kommer inte längre att upphandla isbrytningen. Skälet är ändrade förutsättningar, uppger myndigheten.
-
Fartygsbrand. Tio personer saknades fortfarande under måndagen efter branden på ropaxfärjan Euroferry Olympia utanför den grekiska ön Korfu. Nu ska svenskflaggade färjan Finnclipper gå in som ersättningsfartyg.
-
El från land. Gävle Hamn AB får stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet för landströmsanläggning.
-
Årsredovisning. Viking Line redovisar ett tillfredsställande resultat för 2021 tack vare en återhämtning inom passagerartrafiken från och med sommaren.
-
Forskning. Arbetet i förstudien Säker vätgasinstallation ombord har blivit en succé när det gäller samarbete. 47 aktörer från olika håll är nu med i ett nätverk som tar vätgasfrågan vidare.
-
Elanslutning. En slutsats i forskningsprojektet Kaj-El är att det behövs mer standardisering vid anslutningar för landström i hamnar.
-
Forskning. I ett nytt projekt undersöker Sjöfartsverket och IVL Svenska Miljöinstitutet hur undervattensbuller kan hanteras och regleras.
-
Årsredovisning. Concordia Maritimes förhoppningar om en återhämtning på tankmarknaden under 2021 infriades inte.
-
Vetenskap. Kvinnor och minoritetsgrupper är särskilt utsatta för mobbning och trakasserier till sjöss. Det visar en vetenskaplig artikel av Cecilia Österman och Magnus Boström på Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet, som också konstaterar att det inte hänt speciellt mycket på området de senaste 25 åren.