Under 2024 ska ett vingsegel från Oceanbird installeras på ett av Wallenius Wilhelmsens fartyg.

Fotograf: Oceanbird

Kategori: Energi

Oceanbird satsar på retrofit-installationer

Genom att sätta ett vingsegel på ett existerande roro-fartyg kan bränsleåtgången minskas med 7–10 procent. Det menar Oceanbird, som under 2024 ska genomföra ett fullskaligt test ombord på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna.
Oceanbird tillsammans med projektpartners meddelade nyligen att man fått nio miljoner euro i stöd från EU-fonden Horizon för att utveckla och konstruera Orcelle Wind, världens första vinddrivna roro-fartyg. Under en direktsänd webcast på Abba Arena i London i förra veckan presenterades projektet närmare. En viktig del är att genomföra ett fullskaligt test av vingseglet ombord på ett befintligt fartyg, vilket nu blir möjligt med hjälp av stödet från EU-fonden.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.