Viktiga hamnar. Corehamnarna anser att deras status måste konkretiseras av regering och riksdag samt få genomslag i den nationella planen för infrastruktur.
Nyheter
-
-
Motvikt. Nu är Svensk Sjöfarts kalender för en bättre arbetsmiljö färdig. Kalendern finns tillgänglig digitalt på både svenska och engelska.
-
Olycksrapport. Det var ett brott på en metalltråd i en reglagekabel som orsakade dödsolyckan i Torshamnen i Göteborg i mars förra året. Det konstaterar Statens haverikommission i sin slutrapport.
-
Fossilfritt. Furetank säkrar framtida tillgång på LBG genom avtal med Eskilstuna Biogas.
-
Nybygge. Tern Island, det första av två 15.000 dwt produkttankfartyg för Terntank, har nollutsläpp vid hamnoperationer där landström lir tillgänglig.
-
Statistik. De långvariga restriktionerna till följd av coronapandemin har medfört stora minskningar i resandet. De största relativa minskningarna har varit i långväga flyg och sjöfart, skriver Trafikanalys i en ny rapport.
-
Studie. Huruvida det tekniskt är möjligt att bygga om en P-Max till en containerfeeder ska utredas på initiativ av Concordia Maritime.
-
Nybyggen. Erik Thun Group har offentliggjort en tidigare beställning av två torrlastfartyg från varvet Ferus Smit i Nederländerna.
-
Bogserbåtar. Hamnbolaget Smålandshamnar AB ser en allt ljusare framtid i Oskarshamn. För att kunna ta emot större tonnage har bolaget nu ingått ett avtal med Svitzer.
-
Nybygge. Viking Glory nådde sin destination vid middagstid på söndagen efter närmare sex veckors resa från Kina.
-
Välgörenhet. Sjukhusfartyget Africa Mercy har efter nästan två års uppehåll nu återvänt till Senegal för att fortsätta utföra operationer och utbilda lokal vårdpersonal.
-
Kontrakt. Karlstadbaserade linjerederiet Ahlmark Lines dotterbolag har tecknat ett långt avtal med Associated British Ports (ABP) för fortsatta virkestransporter via Hull.
-
Avtal. Norska sjöfartsmyndigheten Kystverket har ingått ett avtal med det finska utbildningsföretaget Aboa Mare om en ny utbildning för lotsar och VTS-operatörer.
-
Nischmarknad. Wisby Argan går in i Gothia Tanker Alliance och utökar utbudet på tankfartyg med maxstorlek för nischamnar.
-
Premiär. Igår tisdag invigde Stena Line sin nya linje mellan Stockholm Norvik Hamn och Hangö Hamn i Finland.
-
Färjetrafik. Trots fortsatt pandemi under 2021 lyckades Öresundsrederiet Forsea öka både sina frakt- och passagerarvolymer. Dock har rederiet en bit kvar för att nå samma resultat som under normalåret 2019.
-
Gasdrift. Wärtsilä levererar omfattande paket av kraftlösningar till tre av Stena RoRos ropax-fartyg av typen E-Flexer.
-
Beslut. Regeringen utökar uppdraget för den nationella samordnaren för inrikes sjöfart och närsjöfart. Det innebär bland annat att analysera hur så kallade gröna sjöfartskorridorer kan införas i Sverige.
-
Nybyggnadsorder. Furetank beställer en nionde syster i Vinga-serien. "Vi har en stark tro på framtiden", säger Lars Höglund.
-
Vd-byte. Det blir ombudsmannen Oscar Lindgren som efterträder Mikael Huss som vd för Sjöbefälsföreningen. Lindgren valdes på ett extrainkallat styrelsemöte i januari.
-
Sommarjobb. Stena Line behöver rekrytera 450 personer digitalt inför sommarsäsongen 2022.
-
Upphuggning. Antalet skrotade tankfartyg ökade under 2021 med 242 procent, medan skrotningen av containerfartyg sjönk med 87 procent jämfört med 2020. Det rapporterar VesselsValue.
-
Får nytt liv. Viking Line har beslutat att sätta in bil- och passagerarfärjan Amorella på linjen mellan Stockholm och Helsingfors med start den 1 april 2022. Det meddelade rederiet under tisdagen.
-
Kryssning. Den asiatiska kryssningskoncernen Genting Hong Kong har försatts i rekonstruktion. Det har skapat en oklar framtid för de hundratalet svenska sjömän som arbetar på bolagets kryssningsrederier Star Cruises och Dream Cruises.
-
Räddningsinsats. Det var en dramatisk räddningsinsats när det norskflaggade fartyget Bjugnfjord havererade utanför Höganäs förra veckan. Något nödanrop från fartyget kom aldrig, uppger Sjöfartsverket.