Peter Pan under den första ankomsten till Trelleborg under tisdagen.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Färjetrafik

TT-Lines andra nybygge i trafik

Det tyska rederiet TT-Line har nu satt in nybygget Peter Pan i linjetrafik. Fartyget gjorde sitt första anlöp i Trelleborg under tisdagen. Peter Pan är det andra av rederiets två så kallade Green Ships med LNG-drift.

Peter Pan gjorde sin första officiella avgång i linjetrafik från Travemünde till Trelleborg natten till den 31 januari 2023 och med ankomst till Trelleborg klockan 11.15 under tisdagen. Fartyget blir TT-Lines andra Green Ship, efter Nils Holgersson som togs i trafik i april förra året, och kompletterar därmed rederiets flotta bestående av totalt nio fartyg.

Nybyggets sjöduglighet har enligt TT-Line testats utförligt i väder och vind under den 53 dagar långa resan från varvet i Kina till Travemünde där det sista utrustningsarbetet genomfördes.

  • Peter Pan under den första ankomsten till Trelleborg under tisdagen. Foto: Lars Andersson

    Fotograf: Lars Andersson

  • Peter Pan under den första ankomsten till Trelleborg under tisdagen.

    Fotograf: Lars Andersson

  • Peter Pan under den första ankomsten till Trelleborg under tisdagen. Foto: Lars Andersson

    Fotograf: Lars Andersson

  • Peter Pan under den första ankomsten till Trelleborg under tisdagen. Foto: Lars Andersson

    Fotograf: Lars Andersson

  • Peter Pan under den första ankomsten till Trelleborg under tisdagen. Foto: Lars Eric

    Fotograf: Lars Eric

Ökar rederiets transportkapacitet

Enligt rederiet är Peter Pan och systerfartyget Nils Holgersson de mest miljövänliga färjorna i företagets historia. Fartygens lastkapacitet är 4.000 filmeter och de har plats för upp till 800 passagerare. Utöver den ökade transportkapaciteten som följer driftsättningen av Peter Pan blir också hela flottan mer miljövänlig och hållbar. 

– Vi har en stark miljömedvetenhet på TT-Line. Arbetet med att förbättra vår miljöprestanda har pågått i flera år. Därför är vi extra stolta över att, inom loppet av ett år, framgångsrikt ha kunnat integrera våra två nya fartygstillskott i flottan och på samma gång avsevärt förbättrat utsläppen från hela vår flotta, säger Bernard J. Termühlen, vd för TT-Line, i ett pressmeddelande. 

Maskineri från MAN

Liksom systerfartyget har Peter Pan utrustats med dual fuel-maskineri från MAN (51/60DF) som kan köras på LNG och ett MAN Cryo LNG Fuel gas system. Hjälpmaskinerna kommer från Wärtsilä. 

Ombord finns ytterligare en rad tekniska lösningar som enligt TT-Line ger en energieffektiv framfart. Bland annat LED-belysning, energieffektiv luftkonditionering och värmeåtervinningssystem som minskar fartygets energibehov. Med hjälp av AI-stödda program körs fartygen i den mest energieffektiva hastigheten sett till bland annat väder, vattendjup, beräknad ankomsttid och bunkerförbrukning. 

– Vårt mål, och dessutom vårt ansvar, är att tillgodose den ökade efterfrågan på sjötransporter på ett så hållbart, miljövänligt och energieffektivt sätt som möjligt. Våra hållbara investeringar slutar inte vid driftssättningen av Peter Pan, utan sträcker sig till att ständigt och kontinuerligt förbättra miljöprestandan för vår befintliga flotta, fortsätter Bernard J Termühlen. 


Fakta: Peter Pan

Längd: 229 meter

Bredd: 31 meter

GT: 56.138

Flaggstat: Cypern