Hybriddrift. UECC har tagit leverans av biltransportfartyget Auto Advance, det första av tre PCTC med dual-fuel LNG batterihybriddrift.
Nyheter
-
-
LNG-pionjär. Under tisdagen levererades Salamanca, det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie. Färjan har långtidschartrats av franska Brittany Ferries och är det första fartyget i serien som byggts för LNG-drift.
-
Först. DNV uppges vara det första klassningssällskapet som fastställer kompetenskrav för operatörer i fjärrkontrollcenter för fartyg.
-
Fartygsaffär. Rederi AB Gotland har förvärvat roro-fartyget Valentine från Cobelfret Ferries. Fartyget har direkt chartrats ut för trafik i Nya Zeeland.
-
Öppning. Farleden på Göta älv öppnades återigen under fredagsmorgonen efter kaoset med den misslyckade sprängningen av Göta älvbrons fundament. Första fartyget passerade platsen strax efter klockan 10.00.
-
TC. Neste och Ektank fortsätter sitt långvariga samarbete genom att förlänga tidsbefraktningsavtalen för tre tankfartyg
-
Samarbete. Alfa Laval och Orcan Energy avtalar om samarbete kring ORC-teknik för den maritima sektorn.
-
Uppdatering. Kaoset på Göta älv ser ut att gå mot sitt slut. Under torsdagen görs de sista kontrollerna av farleden som förväntas kunna öppna under dagen.
-
Stopp i sjötrafiken. Bortsprängningen av Göta älvbrons fäste gick inte som planerat och betongrester har gjort farleden ofarbar. Nu ligger fullastade fartyg på kö utan besked om när de kan segla igen.
-
Sjösättning. Finneco III, det tredje fartyget i Finnlines nya serie med roro-fartyg med hybridteknik, har sjösatts på China Merchants Jinling Shipyard i Kina.
-
Ståltransporter. Langh Ship fördjupar samarbetet med Outokumpu och beställer tre multipurpose-torrlastfartyg som sysselsätts med skeppningar av bland annat rostfritt stål.
-
Belönades. Erik Thun AB får pris av Lidköpings kommun för sitt hållbarhetsarbete. ”Vi är jätteglada för det här”, säger Johan Källsson.
-
Leverans. Thun Tankers har tagit leverans av det sista av de fyra fartygen i E-klassen, Thun Empower. Fartyget kommer nu att gå in i Gothia Tanker Alliance-nätverket.
-
Premiärtur. Världens första eldrivna och självgående containerfartyg – Yara Birkeland – har gjort sin jungfruresa i Oslofjorden.
-
Miljöpris. Echandia är en av årets vinnare av det svenska klimatinnovationspriset E-Prize.
-
Diskussion. Staten behöver ta ett större ansvar för att öka sjöfartens konkurrenskraft. Det var de inbjudna politikerna eniga om under Svensk Sjöfarts höstseminarium.
-
Byggstart. Nu har byggnationen av det som HallandsHamnar kallar Europas modernaste skogshamn dragit igång.
-
Namnbyte. Under nästa vecka ska Destination Gotlands färja Visborg på ett planerat varvsbesök hos Oresund Drydocks i Landskrona. Då kommer fartyget att byta namn.
-
Framtidssäkring. Wärtsilä lanserar en ny lösning för konvertering av tvåtaktsmotorer för användning av framtida bränslen.
-
Joint venture. N-O-S har med en amerikansk partner inlett en ny verksamhet i USA och beställer fyra CTV från ett amerikanskt varv.
-
Rapport. Bergrund som sticker upp på havets botten kan förklara de hål som upptäckts i Estonias skrov. Det framgick när Stockholms universitet presenterade sina slutsatser av de undersökningar som genomförts under sommaren.
-
Vd-byte. Den 1 januari 2022 genomförs ett vd-byte inom Concordia Maritime. Nuvarande vd Kim Ullman önskar gå i pension och Stena Lines hållbarhetschef Erik Lewenhaupt tar över rollen.
-
Klimat. Den svenske EU-parlamentarikern Jörgen Warborn (M) har utsetts till huvudansvarig för den nya EU-lagstiftningen om sjöfartens klimatomställning.
-
Kollision. Två handelsfartyg kolliderade strax söder om Uddevalla under söndagseftermiddagen. Kustbevakningen har hållit förhör och ett av fartygen, på väg till Tyskland, har fått tillåtelse att fortsätta färden.
-
Lämnar. Rikard Engström lämnar uppdraget som vd för branschorganisationen Svensk Sjöfart.