Grön sjöfart. Förstår samhället hur mycket fossilfri el som behövs för att ersätta den olja och diesel som världshandelsflottan använder? Frågan ställs av Föreningen Svensk Sjöfart i en debattartikel publicerad i Göteborgs-Posten idag.
Nyheter
-
-
Statistik. Under måndagen presenterade Eckerö Linjen sina passagerarvolymer för år 2022. Rederiet har ökat kraftigt mot 2021 och närmar sig nivåerna före pandemin.
-
Forskning. En av tio inom sjöfarten söker vård för psykisk ohälsa, enligt en förstudie som gjorts av Trafikverket och Lighthouse. Det är färre än vad forskarna förväntade sig.
-
Forskning. Under söndagen lämnade Göteborgs universitets forskningsfartyg Skagerak sin hemmakaj i Göteborg för en ny expedition till området i Östersjön där explosionen på Nord Stream-ledningarna inträffade i höstas.
-
Summering. Totalt reste närmare 5 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg under 2022. Det är en ökning på 114 procent mot föregående år, men över en miljon lägre jämfört med 2019.
-
Färjetrafik. Nära 5,5 miljoner passagerare reste med Tallinks fartyg förra året. Det är en betydande ökning jämfört med året före.
-
Nybyggen. Precis före nyår sjösattes Finnlines nya bil- och passagerarfärja Finncanopus på varvet i Kina, det andra fartyget av de två nybyggena i Superstar-klassen för trafiken mellan Kapellskär och Nådendal.
-
Museer. År 2022 blev ett bra år för Vasamuseet i Stockholm. Totalt besökte 944.357 människor museet, långt över deras egna målsättning.
-
Försäljning. Thunbolagen har sålt sitt äldsta fartyg, självlossaren Östanhav. Övertagandet skedde i Landskrona dagarna före jul.
-
Delägare. VG-Shipping i Finland köper in sig i Rederi Ab Nathalie och meningen är att utöka samarbetet mellan rederierna.
-
Mest lästa. Sjöfartsåret 2022 är slut, ett spännande år fyllt med sjöfartsnyheter. Vi listar de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Julläsning. Det började med två Finlandsfärjor och slutade som ett enormt asiatiskt kryssningsrederi som blev en av de största arbetsgivarna för svenska sjöbefäl. Efter nära 30 år fick sagan om Star Cruises ett abrupt och känsloladdat slut.
-
Sjösättning. Precis före julhelgen sjösattes Thunbolagens nya torrlastfartyg Baltic Crystal på det nederländska varvet Ferus Smit Westerbroek.
-
Julläsning. Inom sjöfarten finns många som jobbar på som vanligt – även om det råkar vara julafton. Vi frågade några sjömän hur de firar jul ombord.
-
Leverans. Precis före jul tog Stena RoRo leverans av Santoña, det nionde fartyget i E-Flexer-serien.
-
Helgläsning. Rosella lämnar snart Ålands hav. Hon har ingått i Viking Lines flotta längre än någon annan färja.
-
Metanol. Northern Offshore Service konverterar CTV till metanoildrift för femårig charter.
-
Ropax. De två nya ropax-fartygen för Nådendalslinjen som Finnlines har under byggnad i Kina får finsk flagg.
-
Affärer. Svenska investmentbolaget EQT Infrastructure startar ett nytt färjebolag kallat Nordic Ferry Infrastructure, NFI. Det genom ett holdingbolag med danska Molslinjen och norska Torghatten, vilket skapar ett bolag med över 100 fartyg.
-
Vintersjöfart. Nu har säsongen startat även för de svenska isbrytarna. Sjöfartsverkets Ale var först ut.
-
Olycka. En kraftig brand utbröt i lastrummet på ett fartyg under lastning av metallavfall i Landskrona hamn. Statens Haverikommission har utrett händelsen och pekar på bristande rutiner.
-
Vintersjöfart. Sjöfartsverket utbildar en första kull islotsar – Deep sea ice pilots. Den främsta anledningen är projekt Malmporten i Luleå.
-
Julhälsning. Nu när Sjöfartstidningens utgivningsår 2022 går mot sitt slut är vi redan igång med produktionen inför 2023.
-
Miljö. Den planerade e-metanolsanläggningen FlagshipOne, som ska byggas i Örnsköldsviks kommun, har övergått i danska energibolaget Ørsted ägo. Det efter att den ursprungliga utvecklaren av projektet, Liquid Wind AB, har sålt sin andel.
-
Trafikpaus. Gotlandsbolagets dotterbolag Hansa Destinations har beslutat att ställa in all trafik på linjen mellan Nynäshamn, Visby och Rostock under hela nästa år.