Carl-Johan Hagman.

Fotograf: Anna Janson

Kategori: Folk/företag

Storredare är Årets Sjöfartsprofil

Årets Sjöfartsprofil enligt Göta Älvklubben är Carl-Johan Hagman, tidigare rederichef på Stena och nu Europachef för japanska rederigiganten NYK.

Göta Älvklubben offentliggjorde utnämningen av Årets Sjöfartsprofil 2023 på tisdagskvällen, då föreningens medlemmar samlades för det traditionella julminglet. Motiveringen för årets utnämning lyder:

”Han har en extraordinär passion för sjöfartens historia och samtidigt en lika bred som initierad kunskap om sjöfartsnäringens aktuella natur. Hans entusiasm och inlevelse gör honom till en älskad chef och en talare som kan väcka den allra tröttaste av åhörare till fullt fokus – ge honom alltifrån två minuter till två timmar i talarstolen och han fyller tiden med idel väsentligheter. Han har sedan många år varit en av den maritima världens mest eftertraktade ledare och blev nyligen Europachef för världens största rederi. För sin gärning som maritim inspirationskälla utser Göta Älvklubben Carl-Johan Hagman, vd för NYK Group Europe, till 2023 års sjöfartsprofil.”

En folkbildningsuppgift

Det är Göta Älvklubbens medlemmar som nominerar sjöfartsprofilen och föreningens styrelse väljer ut en av de nominerade. Föreningens ordförande Ragnar Johansson, till vardags senior advisor på Wallenius SOL, gav Carl-Johan Hagman glädjebeskedet om utnämningen per telefon.

– Det var ju oerhört generöst. Jag blev väldigt smickrad, kommenterar Carl-Johan Hagman från sitt kontor i London när Sjöfartstidningen ringer upp honom.

Göta Älvklubben bildades i slutet av andra världskriget som en kontaktyta mellan sjöfartsnäring och sjöfartsjournalister. Om föreningen säger Carl-Johan Hagman:

– Jag tänker på hur vansinnigt viktigt det är med den folkbildningsuppgift vi har, att göra Sverige och norra Europa medvetna om Göteborgs hamn och Göta älvs enorma betydelse för inte bara våra handelsflöden utan det välstånd och den välfärd vi har. Göta älv är inte bara en göteborgsk eller västsvensk företeelse och därför är det så viktigt att det finns journalister och opinionsbildare som tycker att den här vattenmassan är både spännande och viktig.

Personer som håller ihop branschen

Han talar om flera av dem som Göta Älvklubben tidigare har utnämnt till sjöfartsprofiler före honom som personer som håller ihop sjöfartsbranschen och på olika sätt verkligen gjort skillnad. 

– Att få vara med i ett så illustert sällskap! Jag är till exempel starstruck av Anders Lindström (tidigare generaldirektör för Sjöfartsverket), det är en av mina riktiga hjältar. Och förra årets vinnare Lennart Fougelberg (förläggare av sjöfartslitteratur), som jag tycker har gjort en otrolig insats för både den historiska och den nutida förståelsen för sjöfarten, säger han och fortsätter:

– Jag tror på att individer kan göra skillnad i en komplex värld. När det gäller vad Göta Älvklubben gör och den här utnämningen – man behöver människor som påminner och utbildar omvärlden om den enorma betydelse som handeln har i att skapa välstånd.

Representerar Japan på COP28

Carl-Johan Hagman, som alltså i början av året utsågs till Europachef i japanska storrederiet NYK, håller just nu på med förberedelserna inför resan till FN:s klimatkonferens COP28 i Dubai. Där ska han vara den japanska regeringens representant.

– Där är min förhoppning att vi ska bygga broar mellan vad vi policymässigt säger i EU och vad vi gör i Japan, att vi mellan demokratiska frihandelsorienterade regelbaserade system kan se så lika som möjligt på de globala utmaningar vi har, säger han.