Forskning. Under tisdagen hölls Sjöfartsportföljens FoI-dag i Sjöräddningssällskapets lokaler i Göteborg. En fullspäckad dag med presentationer av olika forskningsprojekt inom sjöfartsområdet.
Nyheter
-
-
Nätverk. Wista Swedens nystartade mentorskapsprogram har haft sin första träff. På plats var elva matchade par med adepter och mentorer.
-
Utökad trafik. Färjerederiet TT-Line lägger ytterligare en svensk destination till sitt linjenät. I april 2023 integreras Karlshamns hamn i tidtabellen.
-
Vd-byte. Elvir Dzanic slutar som vd för Göteborgs Hamn och blir istället ny vd för Wallenius SOL efter Ragnar Johansson. Det stod klart under tisdagen.
-
Energi. Långnäs hamn på Åland vill kunna utvecklas till en ny grön hubb för storskalig produktion av vätgas och och e-bränsleproduktion. Nu inleder energibolaget OX2 och Ålandsbanken Fondbolag en förstudie i projektet Mega Grön Hamn.
-
Utbildning. Efter att Furetank flyttat till nytt kontor i Långedrag kommer de nu att omvandla sitt tidigare kontor på Donsö till ett maritimt utbildningscentrum med avancerade fartygssimulatorer för träning, tester och certifiering.
-
Testsegel. Genom att sätta ett vingsegel på ett existerande roro-fartyg kan bränsleåtgången minskas med 7–10 procent. Det menar Oceanbird, som under 2024 ska genomföra ett fullskaligt test ombord på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna.
-
Nybyggen. Northern Offshore Services bygger just nu två hybridfartyg i Singapore. Fartygen heter Runner och Responder och är de första i rederiets nya R-klass.
-
Vänertrafiken. Inte sedan finanskrisen 2008 har så mycket gods hanterats i Vänerhamns fem hamnar som förra året. Det rapporterar SVT Nyheter Värmland.
-
Time charter. Preem tar under 2023 in produkttankern Olympus på time charter. Fartyget passar väl in i Preems arbete för säkra och hållbara sjötransporter med minskad miljöpåverkan.
-
Chefsbyte. Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén kommer att lämna sitt uppdrag vid halvårsskiftet då hennes förordnande går ut. Hon har då lett Sjöfartsverket under sex år.
-
Mässa. Under torsdagen arrangerades årets upplaga av Chalmers studentkårs karriärmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg.
-
Nya regler. I somras fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att lämna förslag till regler som gör det möjligt att inrätta regionala skyddsombud till sjöss. Nu har slutredovisningen lämnats in.
-
Undervattensbuller. IMO pekar på att den kommersiella sjöfarten bidrar avsevärt till undervattensbuller, som kan ha negativa effekter för marint liv. Nu finns förslag till åtgärder för att minska ljudföroreningarna.
-
Ny linje. I april anlöper islandsägda Samskip för första gången APM Terminals i Göteborg. Det blir startskottet för rederiets stora kortsjösatsning mellan Göteborg och Europa.
-
Nybygge. Det tyska rederiet TT-Line har nu satt in nybygget Peter Pan i linjetrafik. Fartyget gjorde sitt första anlöp i Trelleborg under tisdagen. Peter Pan är det andra av rederiets två så kallade Green Ships med LNG-drift.
-
Statistik. Godsvolymerna i Stockholm Norvik Hamn bara fortsätter att öka, det samtidigt som hela Stockholms Hamnar blickar tillbaka på ett år med både ökade passagerarantal och höga godsvolymer – trots vikande konjunktur.
-
Hallå där. Carl-Johan Hagman har just utsetts till vd för japanska rederikoncernen NYK:s Europadivision, NYK Group Europe, med placering i London. Sjöfartstidningen ringde upp.
-
Trälast. Hamnen i Varberg hanterade förra året drygt 1.429.000 kubikmeter sågade trävaror – en ökning med 19,1 procent jämfört med föregående år.
-
Hamnstatistik. Stabilitet trots svåra utmaningar och återhämtning kännetecknar sjöfartsåret i Sveriges hamnar 2022, enligt Sjöfartsverkets sammanställning av inkomna farledsdeklarationer.
-
Metanolbunkring. Under måndagen bunkrades för första gången metanol från fartyg till fartyg i Göteborgs hamn. Det var metanoldrivna Stena Germanica som bunkrades från ett fartyg från E&S Tankers istället för från tankbil som man gjort tidigare.
-
Grön omställning. Scandinavian Biogas ska i samarbete med lokala lantbrukare bygga en biogasanläggning i Mönsterås i Kalmar län. Gasen ska främst säljas som bränsle till tunga transporter och sjöfart.
-
Resultat. Antalet passagerare som reste till eller från Trelleborgs hamn ökade under förra året. Även mängden lastbilar och trailertrafik har under perioden 2020–2022 ökat med nästan 11 procent.
-
Estoniakatastrofen. Estonia var inte sjövärdig när hon förliste 1994. Det är den nya preliminära slutsatsen från haverikommissionerna i Estland och Sverige, som under måndagen höll presskonferens om den pågående undersökningen av vraket.
-
Elektrobränslen. Tillsammans med Umeå Energi har Göteborgsbolaget Liquid Wind gjort en förstudie för att etablera Sveriges tredje elektrobränsleanläggning för sjöfartsindustrin, det vid Dåva kraftvärmeverk i Umeå.