Klimat. Under tisdagen klubbade Europaparlamentet flera lagar inom EU:s stora klimatpaket. En stor förändring är att systemet för handel med utsläppsrätter (EU ETS) utökas till att även omfatta sjöfarten.
Nyheter
-
-
Studentarrangemang. Efter fyra års uppehåll var förväntningarna höga på Vinterspelen. Ett sextiotal sjöbefälsstudenter deltog i arrangemanget i Göteborg.
-
Varsel. Helsingborgs hamn varslar 42 anställda om uppsägning. Drastisk volymnedgång och en önskan att få upp lönsamheten inför kommande utbyggnad är två av orsakerna.
-
Rederi. Margareta Wallenius-Kleberg som haft en ledande roll i familjeföretaget Walleniusrederierna avled den 14 april vid en ålder av 85 år.
-
Anlöp. Kryssningssäsongen för Copenhagen Malmö Port (CMP) har börjat. 432 anlöp förväntas under året i Köpenhamn, Malmö och Visby – varav 142 i de svenska hamnarna.
-
Smuggling. Två män greps i december förra året i Helsingborgs hamn misstänkta för att ha hämtat drygt 47 kilo kokain som smugglats in i en kylcontainer. I torsdags åtalades de för synnerligen grovt narkotikabrott.
-
Kryssningstrafik. I helgen startar årets säsong för internationella kryssningsfartyg i Stockholms Hamnar när fartyget Bolette anländer till Nynäshamns hamn. Totalt är 126 fartyg inbokade under 2023.
-
Affär. Försäljningen av tankfartygen Wisby Atlantic och Wisby Pacific innebär att Gotlandsbolaget nu sätter punkt för sin tankverksamhet. För Wisby Tankers blir det en omställning, både för rederiet och de ombordanställda.
-
Färjetrafik. Tallink Grupp kommer att fortsätta att chartra ut fartyget Isabelle. Denna gång blir destinationen Kanada.
-
Årsstämma. Berit Blomqvist har valts till styrelseordförande i Maritimt Forum. På 1990-talet var hon med och byggde upp verksamheten, som då hette Sjöfartsforum.
-
Charter. Tallink Grupp chartrar ur ropaxfärjan Star som gått i trafik mellan Helsingfors och Tallinn sedan 2007. Fartyget chartras ut till Irish Continental Group på 20 månader för trafik på Irländska sjön.
-
Framdrift. Wärtsilä levererar motorerna till fyra nya tankfartyg som byggs för svenska Erik Thun.
-
Avsiktsförklaring. Gotlandsbolaget och det australiensiska varvet Austal har tecknat en avsiktsförklaring om att ingå ett avtal för designen av Gotland Horizon X, en snabbgående katamaran som bland annat kommer att kunna köras på vätgas.
-
Teknikutveckling. Flytande hamnterminaler för hantering av container- och kryssningsfartyg – kan det vara lösningen på framtidens logistikbehov? Det ska ett projekt undersöka.
-
Forskning. En ny metod som minskar luftmotståndet hos fartyg med 7,5 procent har demonstrerats av forskare på Chalmers. Tekniken uppges kunna bana väg för vindframdrivna fraktfartyg då de påverkas mer av luftmotståndet än fossildrivna fartyg.
-
Fartygsaffärer. Rederiet uppger att man är i förhandling om att sälja sina andelar i svenskflaggade tankfartygen Wisby Atlantic och Wisby Pacific.
-
Fartygsaffär. Under fredagen bekräftade Gotlandsbolaget att de sålt höghastighetsfärjan HSC Gotlandia II
-
Färjetrafik. Viking Line har beslutat att lägga ner försöket med Viking Cinderellas anlöp i Kapellskär.
-
Ny rapport. Vindkraft till havs behöver utformas med hänsyn till sjöfarten för att inte bli ett hinder. Det påpekar Sjöfartsverket efter Energimyndighetens rapport om nya områden för havsbaserad vindkraft.
-
Ekonomi. Viking Lines styrelseordförande Ben Lundqvist ställer inte upp för omval när en ny styrelse ska väljas på bolagsstämman den 27 april. Till ny styrelseordförande föreslås svenska storägaren Jakob Johansson.
-
Piratattack. Danskägda produkttankern Monjasa Reformer har nu lokaliserats, men sex av de 16 besättningsmedlemmarna ska ha kidnappats av piraterna.
-
Kärnkraft. Den 1 april tar Svensk Kärnbränslehantering, SKB, över Forsmarks hamn. SKB vill bygga ut hamnen för att kunna ta emot fler fartyg.
-
Innovation. Ett 40 meter högt vingsegel blir snart ett nytt landmärke i Landskrona. I höst ska Oceanbirds vingsegel monteras på land vid varvet Oresund Drydocks.
-
Trafikstart. Söndagen den 2 april gjorde katamaranen Skane Jet från tyska rederiet FRS Baltic premiär på linjen mellan Trelleborg och Sassnitz, vilket betyder en återstart av klassiska Kungslinjen.
-
Passagerartrafik. Det blir Värtaterminalen som blir hamnen i Stockholm när Gotlandsbolaget inleder trafik med Birka Stockholm våren 2024.