Fure Viten, ett av Vingaseriens befintliga fartyg.

Fotograf: Furetank

Kategori: Tank

Furetank beställer två Vingafartyg till

Furetank beställer ytterligare två Vingafartyg. Ordern markerar en milstolpe för rederiet, som vid leverans kommer att ha en flotta helt bestående av fartyg av högsta klimatklass med en snittålder på två år.

Beställningen offentliggjordes i ett pressmeddelande under fredagen.

– Vi har gjort vår hemläxa. Utvecklingen mot hållbar sjöfart har varit en fantastisk resa, säger Furetanks vd Lars Höglund i pressmeddelandet.

Tankfartygen blir nummer 20 och 21 i Vingaserien, som består av produkttankfartyg om 17.999 dwt. Fartygen ska helägas av Furetank Rederi AB och ersätta äldre tonnage, vilket innebär att hela Furetanks flotta när nybyggena levereras kommer att ligga i global framkant av klimateffektivitet för sin fartygsklass.

Snittålder två år

Vingaserien har utökats i hög takt under de senaste åren, då fartygen har mottagits väl av marknaden. Tekniken ombord har enligt rederiet visat sig robust och effektiv och uppfyller alla förväntningar.

– Vi är väldigt glada att nå fram till den här punkten på vår resa, där vi bara äger fartyg med den senaste miljötekniken. När de här två fartygen levereras kommer medelåldern i vår flotta att vara under två år. Sedan Vingaserien introducerades 2018 har Furetank utvecklats till ett betydligt större rederi med tydligt fokus på grön sjöfart, säger Lars Höglund.

Ny teknik för metanslip

Den utsläppsbesparande tekniken ombord utvecklas och förfinas för varje fartyg som byggs, uppger rederiet. Det senaste tillskottet är två metoder för att reducera metanutsläppen från fartygens gasdrift, så kallad metanslip: ett greenhouse gas reduction package och ett low load optimization package som utvecklats i samarbete med Wärtsilä. Tekniken ska installeras i alla kommande och befintliga Vingafartyg. Tester gjorda i fabrik och ombord på fartygen visar enligt rederiet en minskning av metanslipen på 45–50 procent.

Vingafartygen är anpassade till trafik i Nordsjön och Skandinavien och enligt rederiet väl lämpade för att möta den växande europeiska efterfrågan på biobränslen och förnybara råvaror.

– Våra kunder blir alltmer miljömedvetna och lägger större vikt vid att minska klimatavtrycket från hela leverantörskedjan. Med en större flotta av energieffektiva fartyg kan vi erbjuda bättre service till våra kunder och optimera transportmönstret, vilket minskar vår klimatpåverkan ytterligare, säger Lars Höglund i pressmeddelandet.

Leverans 2026 och 2027

De två fartygen kommer att byggas av China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, Kina, med planerad leverans i slutet av 2026 och början av 2027. De kommer att ingå i Gothia Tanker Alliance och drivas av Furetank från Göteborg under svensk flagg. Med dem uppgår Vingaserien till totalt 21 fartyg varav Furetank befraktar 19 och har tekniskt management för 14.