Poppis utbildning. Teknik till sjöss lockar danska ungdomar
Nyheter
-
-
Siktar på ropax. Nordlandia är ingen långsiktig lösning och behöver ersättas. Men först måste marknadsläget bli bättre och fraktnivåerna öka.
-
Värre än befarat. Ett komplicerat jobb väntar innan Emma Maersk kan sättas in i trafik igen. Bland annat har en aktre sidopropeller skadats.
-
Oroväckande utveckling. Piraterna utanför Västafrika tycks vara betydligt mer aggressiva än de som verkar i farvattnen utanför Östafrika.
-
Flytande naturgas är inne. Företagen som planerar en LNG-terminal i Göteborgs Hamn hävdar att redareintresset redan är stort.
-
Försenad haveriutredning får kritik. ICS är inte nöjd med italienska myndigheters arbetstempo.
-
"Stor efterfrågan. " Polferries fördubblar trafiken mellan Ystad och Swinoujscie och förstärker därmed Ystads ställning i kampen om Polentrafiken.
-
Dyrare kanalfärd retar redare. Samtidigt som Suezkanalens administration redovisar vikande trafiksiffror meddelar myndigheten att avgifterna höjs.
-
Personalen ombord har en nyckelroll vid implementeringen av miljöanpassade åtgärder. Det är nog många som med stort intresse följer...
-
Hur vill ni växa i Sverige? Chefen för Bureau Veritas marina sektion berättar om planerna på den kommande expansionen.
-
Framåt på flera fronter. Växer starkt framförallt när det gäller bilimport, färjetrafik och transitlagring av oljeprodukter.
-
Eftertraktad arbetsplats. Nästan 3.000 förhoppningsfulla slåss om 300 utannonserade tjänster.
-
"Kommer slå hårt mot nordisk sjöfart. " Arbetsgrupp ska undersöka de ekonomiska följderna och den miljömässiga nyttan av svavelreglerna.
-
Spökfartyg. Ingen bryr sig om Lyubov Orlova som ensam och obemannad driver omkring i den nordatlantiska kylan.
-
"Inkörsport till Fjärran Östern. " Golden Stena Bulk blir namnet på den nya alliansen mellan Stena Bulk och palmoljejätten Golden Agri.
-
Marin forskning kräver fartyg. Nu kan Stockholms Universitet byta ut trotjänare mot nytt fartyg.
-
Emmas burkar måste bort. Enligt Maersk Line var det aldrig någon fara att jättefartyget skulle sjunka i Suez-kanalen, men en skadad bogpropeller skapar logistiska problem.
-
Förlängd charter. Pallas Groups torrlastare Pallas Ocean fortsätter att segla för Thunbolagen.
-
Projekterar nya. Scandlines inleder ett nytt projekt för att förnya tonnaget på färjeleden Gedser–Rostock.
-
Hur går det med Sjölog 2013? En av projektledarna för arbetsmarknadsmässan på Chalmers berättar om spännande seminarier och ett nytt rekord.
-
Kompensation. Fjord Line kompenseras för utestängning från Kristiansands hamn.
-
Isbrytande skärgårdsfärja. Ett unikt koncept som kombinerar passagerartrafik med oljesanering introduceras i en nybeställd färja i Finland.
-
Berusad kapten. Befälhavaren på ryskt fartyg greps av Köpenhamnspolisen.
-
Havens gigant på G. Göteborgs Hamn kan komma att få besök av Maersk Lines nya Triple-E-klass, världens största containerfartyg.
-
Nytt objekt måste passa. Efter att ha sålt sitt äldsta fartyg har Lundqvist inga konkreta planer på att köpa en ersättare, men följer kontinuerligt med utbudet på marknaden.