Lägger ned arbetet. Missnöje med styrelseval ger upphov till att lotsarna i Finland gått i strejk för ett dygn.
Nyheter
-
-
Med gas i tanken. Seagas skall förse Viking Lines Viking Grace med bränsle från nästa vecka.
-
Byggs i Polen. Väntas få "väsentligt lägre" bränslekostnader än den nuvarande färjan tack vare sina dual fuel-motorer.
-
Snöpligt slut. DFDS Seaways tar över de två rorofartyg som nykomlingen North Sea RoRo hyrde in i kampen om Nordsjötrafiken.
-
Kajutlampan. Kollision med finalen. Det blev ett VM-silver på Råsunda och en kollision på Östersjön. Året var 1958.
-
Asiatiska marknaden öppnad. Stena har målat om och är redo att starta sitt intåg på den asiatiska roro-marknaden med sitt första fartyg i trafik mellan Sydkorea och Ryssland.
-
Hårda tag. Rederierna krävs på ökade försäkringspremier samtidigt som fraktmarknaderna är urusla.
-
Säsongen redan igång. Aida Stella anlöpte Göteborgs Hamn i måndags men totalt sett blir 2013 ett mellanår när det gäller antalet kryssningsfartyg till Göteborg.
-
Danskt fusk. Under 19 veckor förra året flög inte det danska försvaret de övervakningsturer man lovat. Skulle få luta sig mot Sverige vid en olycka.
-
Hur går det med Medbox? Sjökaptenen som utvecklade medicinlådan Medbox berättar om riskkapitalister, förlorade pengar och nya framtidsplaner.
-
Tyska investerare har bekymmer. Dagfinn Lunde på den tyska banken DVB varnar men han ser också ljus i tunneln.
-
Planerna klara. Den första etappen kommer att kosta drygt en halv miljard kronor och innebär bland annat att farleden byggs ut.
-
Japansk beställning. K-Line beställer en serie 14.000 TEU-fartyg för leverans 2015. Japanskt varv bygger.
-
Kräver svar. Rockefeller ställer krav på Carnival som står för två tredjedelar av alla incidenter på passagerarfartyg.
-
Skytteltrafik. 360 vindkraftverk levereras från Danmark direkt till Härnösand i regelbunden trafik det närmaste halvåret.
-
Klassiker får uppföljare. Nu har alla Martha-fans något att se fram mot. Ny version på gång, inga karikatyrer utlovas.
-
Mässor i massor. Vill bli den stora kryssningshamnen i Europa och planerar flera stora kryssningsevent.
-
Drömresan avbruten. Problemen fortsätter för Carnival Cruise Lines som tvingas evakuera 4.300 passagerare från Carnival Dream.
-
Oense om lönesystemet. Arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen kräver individuell lönesättning för sjöbefälen istället för dagens tarifflönesystem.
-
Stålbad väntar. Det hårt pressade och rekonstruerade tank- och bulkrederiet presenterar en årsrapport som mötts av kritik.
-
Satsar stort. Den växande offshoremarknaden i Brasilien lockar Wärtsilä till nyinvestering i fabriksanläggning.
-
Nya sjökort krävs. De holländska myndigheterna ritar om kartan från den 1 augusti.
-
Experter utreder. Har en tänkbar förklaring till varför maskinrummet plötsligt vattenfylldes när en av de aktra tvärmonterade propellrarna slets loss.
-
Hemlig beställare. Fartyget ska klara långa tuffa expeditioner och byggs med såväl simbassäng som helikopterplatta och helikopterhangar.
-
Börjar gälla i april. Rederier i Finland och på Åland ska kunna få upp till 50 procent statligt stöd vid efterinstallation av scrubberanläggningar.