Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Torrlast | Container | Säkerhet

Snart behövs ingen besättning

Rent tekniskt dröjer det inte lång tid förrän lastfartyg kan framföras utan någon besättning ombord. Det säger norska forskare som deltar i ett EU-projekt om autonoma fartyg.     

– Ska vi vara väldigt optimistiska är tekniken färdigutvecklad inom tio år, men förmodligen kommer det att ta lite längre tid innan den kommer att användas, säger Ørnulf Rødseth, forskningschef vid avdelningen för maritima transportsystem vid det norska forskningsinstitutet Marintek, till den norska ekonomi- och näringslivstidningen E24.

Det förar- och besättningslösa fartyget är inte något orealistiskt fantasiprojekt utan ett högst påtagligt EU-projekt där Marintek och det Trondheimsbaserade företaget Aptomar är med som norska deltagare. 

EU-projektet går under namnet Munin (Marine Unmanned Navigation through Intelligence in Networks) och sommaren 2015 är det tänkt att projektet ska leverera en demoversion – som dock blir virtuell. 

Sensorer ger information

Enligt tidningen E24 utgår Munin-projektet från ett handelsfartyg i form av ett bulkfartyg på 40.000-60.000 ton som är 200 meter långt. Fartyget är en enkel konstruktion med en enkel dieselmotor, en direktdriven propeller samt en eller två hjälpmotorer. Budgeten för projektet uppgår till EUR 3,8 miljoner.  

Fartyget är tänkt att gå i öppna farvatten som inte är särskild krävande, och sensorer och kameror ska ge den information som krävs för att fartyget ska kunna manövrera bort från hinder. Genom en bredbandsförbindelse på 3 till 4 Mbit ska signaler skickas till ett kontrollrum i land.

”Blir en säkerhetsförbättring”

– Självklart kommer det att finnas besättning ombord när fartyget ska styra in i och ut ur hamnar, säger Ørnulf Rødseth och forsätter: 

– Rederierna har svårt att få tag på kvalificerat manskap, och här pratar vi om enkla fartyg som går i relativt rutinmässig trafik. Vi ser det här som en säkerhetsförbättring, säger han och syftar på att manskap ibland tvingas stå och se ut över öppet hav i timmar och till sist blir slöa och inte alltid reagerar på rätt sätt.  

– Även om det dröjer innan autonoma fartyg blir verklighet kan delar av tekniken tas i bruk redan nu. Vi kan till exempel tänka oss att nattvakten täcks upp av systemet samtidigt som manskapet sover. Då kan personal i land följa med och rycka in om det är nödvändigt. 

Tekniken finns redan

Teknikföretaget Aptomar har utvecklat sensorer och kameror som kan fånga upp och identifiera föremål. Tekniken har använts både vid räddningsaktioner till havs och till att beräkna oljespill i mörker. Utrustningen användes till exempel för att upptäcka oljespill då containerfartyget Godafoss förliste vid Hvaler i Østfold i februari 2011. 

Automatiserade fartyg är tänkta att gå på låg fart för att förbruka minsta möjliga mängd drivmedel. Det som ägarna kan tjäna på är att man får lägre driftskostnader och slipper att betala någon lön till manskap.