Fotograf: DFDS Seaways

Kategori: RoRo | Fartygsaffärer

DFDS växer på Englandslinjen

DFDS Seaways flyttar tillbaka sina tre största fartyg Ficaria Seaways, Freesia Seaways och Begonia Seaways till linjen Göteborg-Immingham. Orsaken är den ökande trafiken på linjen.   

De tre fartygen trafikerar i dagsläget linjen Göteborg-Gent, och beslutet att flytta tillbaka dessa till linjen Göteborg-Immingham får naturliga följdverkningar. De tre systerfartyg som idag kör på linjen Göteborg-Immingham – Primula Seaways, Magnolia Seaways och Petunia Seaways – flyttas nämligen i sin tur tillbaka till linjen Göteborg-Gent. 

Kan växa ytterligare

– Genom att flytta tilllbaka våra tre största fartyg till Immingham-linjen blir det möjligt för oss att växa ytterligare på UK-marknaden. Vi återgår dessutom till sex avgångar i veckan på linjen Göteborg-Gent för att säkra maximal kapacitet för våra kunder. På Immingham-linjen fortsätter vi med de nuvarande sex avgångarna i veckan, säger Morgan Olausson, vd för DFDS Seaways Sweden, till Maritime Danmark. 

Nykomling knäcktes

Nyheten om DFDS:s uppgradering av Englandslinjen kommer drygt en månad efter det att nykomlingen North Sea RoRo tvingades ge upp kampen mot DFDS Seaways om den tuffa Nordsjömarknaden. North Sea RoRo hade då i ett års tid försökt utmana DFDS Seaways på trafiken mellan Göteborg och England.      

Förändringar i Göteborg

Rockaden innebär också att det sker en del organisatoriska förändringar vid Älvsborgsterminalen i Göteborg: Gent-linjen flyttar tillbaks till Arendalterminalen och Immingham-linjen utgår från huvudterminalen, eftersom Arendalterminalen i dagsläget inte har plats för de största fartygen. 

Kommentarer

  • Anonym

    Hej
    Är det inte fantastiskt vad våra danskar grannar gör med vår svenska export/import tar ett stadigt grepp om detta.
    Här sticker en svensk satsning upp med villiga entrepenörer att starta en linje för att utmana ett monopol och vad händer ? De får ingen hjälp av svensk industri och varför jo för att de i sin tur har anllitat danska och tyska speditörer som inte vill satsa på ett svenskt alternativ.
    Utöver detta så har danskarna i maersk skeppnad köpt Skandiahamnen som i nu höjer kraftigt priser för hanterting av last.
    Det intressanta är att Maersk och DFDS är bakom det mesta

    DFDS = ägs av Maersk till stor del
    Älvsborgs Roro = ägs av DFDS (50%) indirekt Maesrk
    Skandiahamnen = ägs 100% av APS helägt av Maersk.
    Slutsats hela vår export/import händerna av danskar

    Ni som ej stöttade North Sea RoRo tänk på detta när ni får edra höjningar.

    • Janne

      Du har helt rätt! Allt ligger i tjallarnas (danskarnas) händer! Djupt olyckligt:-(

  • Docker

    Helt rätt!!Vi som jobbade på NorthSeaRoRo lastade enbart Ntex,Schenker och ett par stycken LKW Walter,på slutet även Green Carrier de va dem enda.Utav så många olika speditörer så var dessa dem enda som stöttade NSR,Schenker som lovade lägga 50% utav hela sin last som går på UK skeppade endast 25% utav hela sin last.Samma sak var det med Volvo som förnyade kontrakten med DFDS på destinationerna Tillbury,Imminghamn och även Ghent,fast Killingholm har PDI dvs där bilarna tvättas och görs i ordning innan leverans.Istället väljer Volvo att skeppa dem till Imminghamn för att där lastas upp på Motor Transport och transporters vidare till Killingholm dit NorthSeaRoRo seglade..Alla som var inblandade i och runt NorthSeaRoRo i Göteborg gjorde sitt yttersta för att allting skulle fungera,vilket också gjorde prickfritt så länge det varade.

  • Göteborg

    På tal om DFDS och Göteborg frågan är vad som kommer att hända framöver med samarbetet DFDS-Cobelfret i Älvsborgs Hamnen,dessa två Rederier är ärkerivaler och har aldrig tidigare samarbetat i någon RoRo Terminal runtomkring i Europa.Det har framkommit att DFDS tar last från Cobelfret för att fylla sina egna båtar..Hur länge Cobelfret finner sig i detta återstår att se..

  • John Dahlgren

    Jag ser att ni fått till det rätt med fartygen denna gång. Ni hade förväxlat dessa i artikel om flytten i maj 2012.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.