Fotograf: DFDS Seaways

Kategori: RoRo | Fartygsaffärer

DFDS växer på Englandslinjen

DFDS Seaways flyttar tillbaka sina tre största fartyg Ficaria Seaways, Freesia Seaways och Begonia Seaways till linjen Göteborg-Immingham. Orsaken är den ökande trafiken på linjen.   

De tre fartygen trafikerar i dagsläget linjen Göteborg-Gent, och beslutet att flytta tillbaka dessa till linjen Göteborg-Immingham får naturliga följdverkningar. De tre systerfartyg som idag kör på linjen Göteborg-Immingham – Primula Seaways, Magnolia Seaways och Petunia Seaways – flyttas nämligen i sin tur tillbaka till linjen Göteborg-Gent. 

Kan växa ytterligare

– Genom att flytta tilllbaka våra tre största fartyg till Immingham-linjen blir det möjligt för oss att växa ytterligare på UK-marknaden. Vi återgår dessutom till sex avgångar i veckan på linjen Göteborg-Gent för att säkra maximal kapacitet för våra kunder. På Immingham-linjen fortsätter vi med de nuvarande sex avgångarna i veckan, säger Morgan Olausson, vd för DFDS Seaways Sweden, till Maritime Danmark. 

Nykomling knäcktes

Nyheten om DFDS:s uppgradering av Englandslinjen kommer drygt en månad efter det att nykomlingen North Sea RoRo tvingades ge upp kampen mot DFDS Seaways om den tuffa Nordsjömarknaden. North Sea RoRo hade då i ett års tid försökt utmana DFDS Seaways på trafiken mellan Göteborg och England.      

Förändringar i Göteborg

Rockaden innebär också att det sker en del organisatoriska förändringar vid Älvsborgsterminalen i Göteborg: Gent-linjen flyttar tillbaks till Arendalterminalen och Immingham-linjen utgår från huvudterminalen, eftersom Arendalterminalen i dagsläget inte har plats för de största fartygen.