Nytt avtal direkt. Viking Supply Ships går skilda vägar med Sjöfartsverket men skriver samtidigt nytt befraktningsavtal med stort oljebolag.
Nyheter
-
-
Framtidsbunker. Pallas förlänger avsiktsförklaringen med Akdeniz Shipyard i Turkiet om byggnation av ett bunkerfartyg.
-
Stora projekt på gång. Förra året var ännu ett bra år och nu fortsätter arbetet med att anpassa infrastrukturen till framtida ökande behov.
-
Ny köpare. Translandia har nu överlåtits, men inte till den ägare som köpte henne i början av året.
-
Eftersatt underhåll. På grund av två trasiga slussportar tvingas containerfartygen nu ta en kostsam omväg runt Skagen.
-
Fraktlinje upphör. Eckerö Line överväger att lägga ned sin frakttrafik mellan Nordsjö hamn i Helsingfors och Tallinn. Finlandia tar övar frakten.
-
"Visste ingenting. " När största kunden plötsligt flyttade över sina volymer till värsta konkurrenten tvingades North Sea RoRo ge upp.
-
Godset tar landvägen. Brittiska jobb hotas av de nya svavelkrav som träder i kraft om drygt två år. Ny rapport sätter siffror på tidigare farhågor.
-
Fyra fotbollsplaner långt. Anländer från Korea i slutet av augusti och ska sedan sättas in på rutten Asien-Europa med direktanlöp till och från Göteborg.
-
Hemmahamn Slite. Fartyg med brokig bakgrund sätts i finländsk kusttrafik och blir ett nytillskott i svenska handelsflottan.
-
Förnyat förtroende. Danska energikoncernen Dong skriver nytt avtal med Marin Mätteknik för koll på rörledningar på Nordsjöns botten.
-
Effektiv lasthantering. Fem nybyggen under byggnad för ACL får lasthanteringsutrustning från MacGregor.
-
Någon som sett spökskeppet? Nu finns det tecken som tyder på att det gamla kryssningsfartyget gett upp.
-
Rederiernas trix gillas inte. Transportköparna höjer rösten mot den osäkerhet inställda turer ger.
-
Haveristen färdigsanerad. Nu väntar omfattande reparationer innan MSC Flaminia kan segla igen.
-
Årslång fångenskap. Tankfartygen eskorteras till säker hamn på arabiska halvön. En besättningsman dödad.
-
Slarv under press. Den rättsliga processen efter miljökatastrofen i Mexikanska Golfen fortsätter.
-
"Visat framfötterna. " Uppmärksammas av branschtidning för sitt arbete med strukturförändringar.
-
Ständigt röda siffror. Trots kapitalstarka ägare blev giganten DFDS Seaways en för mäktig motståndare för utmanaren North Sea RoRo.
-
Fem till sjukhus. På grund av det hårda vädret och den grova sjö som rådde vid tillfället kunde båten inte bogseras utan fick driva fritt i Öresund.
-
Deklarerar optioner. Godby Shipping förlänger kontrakten för sina två uteseglare i Karibien respektive Medelhavet.
-
Gammal trotjänare. Norqueen säljs och flyttar till Medelhavet, där hon återförenas med sin forne partner Norking. Bores flotta stannar nu på 22 fartyg.
-
Ökar kraftigt. Nyförvärvet Finlandia har gett Eckerö Lines passagerarvolymer ett verkligt lyft under årets två första månader. Komfort och turlista avgörande.
-
Skakande vittnesmål. Åklagare väcker åtal för bland annat flera fall av dråp och vårdslöshet. Dessutom kan processen ta steget över Atlanten.
-
Rejäl minskning. Trots att världens varv drar ned på kapaciteten är det osäkert om det räcker.