Fler blir skrot. Allt yngre fartyg skrotas när balansen på marknaden kräver mindre kapacitet.
Nyheter
-
-
Snåla kryssningsresenärer. Norsk professor hävdar att den genomsnittlige kryssningsresenären inte tillför det lokala näringslivet särskilt mycket.
-
DFDS vill växa. Nu är den danska färje- och närsjöfartsgiganten med och slåss om det som är kvar av Scandlines.
-
Snart förbikörd. Ny beställer kinesiska China Shipping Container Lines i Hongkong världens största containerfartyg.
-
Brett stöd. Endast Miljöpartiet röstade emot att svenskflaggade fartyg ska få tillstånd att anlita beväpnad personal.
-
Minstern till årsmöte. Catharina Elmsäter-Svärd talar sjöfartspolitik när det kvinnliga sjöfartsnätverket Wista Sweden har årsmöte.
-
Enklare evakuering. Stena Line utrustar även sina äldre färjor med moderna evakueringssytem. Danicas nya system rymmer över 1.500 perosner.
-
Störst och effektivast. Thuns nya torrlastfartyg lastar mer och drar betydligt mindre bunkerolja än systrarna.
-
Satsar och utvecklar. Göteborgsbaserade MMT växer inom offshore tillsammans med Haugesundsföretag.
-
Varv till salu. Sydkoreanska varvskoncernen STX Offshore & Shipbuilding gör sig av med med sina varv i Europa och i Kina.
-
Åboskolan expanderar. Yrkeshögskolan Novia inom Aboa Mare blir delägare i utbildningscenter för sjöfarare på Filippinerna.
-
Spekulanter sökes. Trafikverket har nu presenterat spelreglerna för upphandlingen av Gotlandstrafiken och hoppas att fler kommer att lämna anbud än förra gången.
-
Svagt på sjösidan. Det är framförallt färjesjöfarten och rederidelen som drar ned Stena-koncernens resultat.
-
Hotande brand. Tyska brandkåren ryckte ut med full insatsstyrka när bilar brann på Atlantic Cartier i Hamburg.
-
Nummer två på plats. Färjekapaciteten mellan östa och västra Danmark har fått ett snabbt tillskott. 36 knop gör KatExpress 2.
-
Äntligen fria. 838 dagars fångenskap är över. Svensk redare klandras och utesluts ur dansk redareförening.
-
Lika som bär. I Norge är tron på sjöfarten större än i Sverige men orosmomenten tycks vara de samma, myndigheter och lotsning borde vara enklare.
-
I reserven. Sigyn kommer att ligga driftklar på Donsö tills nybygget Sigrid är fullt operativt.
-
Spjutspetsteknik. Stena Line gjorde en djärv satsning på HSS-konceptet framgår det av vår leveransbeskrivning av Stena Explorer från år 1996.
-
Tidens melodi. Våren 1996 var framtidstron på högfartsfärjor stor överallt i världen. Läs vad vi skrev om Stena Lines första HSS-färja Stena Explorer efter trafikstarten våren 1996!
-
Pressat Trans får storkund. Finsk metalljätte skriver tvåårigt kontrakt med Rederi AB Transatlantic.
-
Trångt på Eriksberg. Kajerna på det forna varvsområdet i Göteborg blir välfyllda när Sjövärnskåren firar jubileum.
-
Svårsåld. Stena Line har inte lyckats sälja högfartsfärjan Stena Voyager som nu går till återvinning.
-
Delas och säljs. Ägaren Altor har redan hugade spekulanter för danska Wrist-koncernen
-
Facket höjer rösten. SEKO-sjöfolk är upprört över utflaggning till Färöarna och vill täppa igen hål i lagstiftningen.