Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Utbildning | Folk/företag

Transportstyrelsen godkänner Shipgaz Training

Shipgaz Training är första internetbaserade utbildningsanordnare att bli godkänd av Transportstyrelsen.

–  Det betyder att vi godkänner Shipgaz Trainings kvalitetssystem och företaget som utbildningsanordnare, säger Fredrik Jonsson på Transportstyrelsen.

 

Shipgaz Training är bara det tredje utbildningsföretag att bli godkända enligt ny typ av beslut från myndigheten. De två tidigare godkända företagen utbildar på snabba småbåtar. 

– Det är inga andra e-learningföretag som står på kö för att bli godkända, säger Fredrik Jonsson när han räckt över beslutet under Donsö Shipping Meet.

– Jag är glad att vi är först och att vi har så många användare bland svenska rederier och hoppas kunna locka fler rederier från våra grannländer, säger Lars Adrians, vd på Shipgaz Training och fortsätter:

– Med det här svenska flaggstatsgodkännandet går vi vidare och söker godkännande från fler flaggstater, först och främst inom EU.

– Vi har redan fått ett förhandsbesked om godkännande från Färöarna, säger Eddie Jansson, kursansvarig på Shipgaz Training.

Krav för certifikat

Att ha Transportstyrelsens godkännande är inget krav för att hålla utbildningar men däremot för att utbildningen ska vara något värd. 

– Det är ett krav för att vi ska utfärda ett certifikat åt en sjöman som kommer och visar att han har en utbildning, att utbildningsanordnaren är godkänd av oss, säger Fredrik Jonsson som också tror att e-learningföretag har framtiden för sig.

– Nu med alla kurser som sjöfolk ska repetera tror jag att e-learning har potential, och då ska jag villigt erkänna att jag var skeptisk till e-learning från början.

Godkända kurser

Nästa steg för Shipgaz Training är att få enskilda utbildningar flaggstatsgodkända av Transportstyrelsen.

– Det är två stycken utbildningar som vi har pratat om som snart ska vara klara, säger Fredrik Jonsson.

– Kurserna heter Security Training For Seafarers with Designated Security Duties, eller Security Training 3.26, och Security Awareness for all Seafarers som kan förkortas Security Awareness 3.27. Security Training 3.26 krävs för alla som har någon uppgift i Ship Security Plan, alltså de flesta på tank och last fartyg. För övriga sjömän, som inte har någon uppgift i Ship Security Plan, räcker det med Security Awareness 3.27, säger Eddie Jansson och fortsätter: 

– Alla som jobbar ombord på fartyg måste han någon av de här utbildningarna från och med den 1 januari 2014 enligt de nya STCW-reglerna enligt Manilla-tilläggen. Numren på kurserna, 3.26 och 3.27, följer IMO:s numrering av modellkurser.

Kommentarer

  • Anonym

    Ett Certifikat utfärdat i ett EU-land gäller rakt av i alla andra EU-länder inkl. Norge.

    Så går man en kurs hos Norska Seagull så kan man använda det certifikatet på svenska fartyg. Detta kan vara lämpligt om man behöver CCM till skärgårdsbåtarna. Kostnad på distans ett par tusen istället för 15 000 till Kalmar/Göteborg.

    • Anonym

      Helt fel stämmer inte alls,kolla upp fakta innan du skriver.

      • Anonym

        Icke. Använder själv ett CCM utfärdat i Norge ombord i svenska fartyg. Transportstyrelsen har bekräftat att detta är korrekt. Så även om Transportstyrelsen inte har godkänt kursen/certifikatet så gäller det i Sverige utan konvertering. Så jag har kollat fakta med de som bestämmer!

        • Anonym

          Är det ett seagull cert du har ?

          • Anonym

            Det spelar ingen roll vilket institut man utbildat sig hos. Är kursen godkänd hos Norska Sjöfartsdirektoratet så är det per automatik godkänt i Sverige.

  • Capt Bull

    Ja, vilket lyft för kompetensen!
    Klicka igenom en modul och köra gissning så är certifikatet ditt för någon tusenlapp. Dessutom klart på 30 min jämfört med 3-5 dagar i Kalmar/Göteborg.
    Och äntligen godkänt av TS.
    Det blir med den svenska utbildningen/kompetensen som med den svenska flaggan i häcken – utflaggat!

    • Anonym

      Bollibompa kurs

    • Lars Adrians

      Det där var en lite orättvis sågning, visst finns det enkla kurser som inte kräver mer än sunt förnuft för att lyckas men då är det väl ännu större anledning att göra dessa kurser framför datorn snabbt och enkelt jämfört med att åka iväg och sätta sig i ett klassrum en halvdag och sitta av meningslös tid. Kurser som i klassrum fodrar 3-5 dagar går inte att gissa sig igenom på 30 minuter, det krävs att man läser hela kursen noggrant för att klara sig och det tar tid. E-learning är dessutom inte ett alternativ till klassrumsundervisning det är ett komplement, teori kan man lära sig framför en dator, vissa av oss lär sig bättre på egen hand än i en grupp där man kan vara både under- eller överkvalificerad. Dessutom tror jag att vi inom en snar framtid kommer att ha en stor del s.k. preparandkurser där man läser in teorin för att vara bättre förberedd för klassrumskursen, för att korta ner tiden i klassrum samt för att se till att alla har de teoretiska förkunskaperna som krävs när man går in i grupparbeten eller praktisk tillämpning i klassrum.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.