Innovativt. World Golf ska användas på vindkraftsparker till havs. Den fasta fendern i fören har ersatts av flexibel bog.
Nyheter
-
-
Distributionsnät. Sjöfartens behov av bränslen med lägre utsläpp är en orsak till att Finland beslutat om statligt stöd för etablering av LNG-terminaler.
-
Söråkers hamn. Kran som användes för att lasta om delar till bygget av E4-bron i Sundsvall gav vika och välte.
-
Riskerar böter. Har i tio års tid brutit mot lagen genom att ha köpt IT-tjänster av det egna koncernbolaget.
-
Förnyat förtroende. Björn Alvengrip blev återigen vald till ordförande för Sveriges Hamnar.
-
Efterlängtad. Samtidigt oroas både hamnen och Stena av att en folkomröstning om trängselskatt ska försena Västsvenska paketet.
-
Skiftar flagg. Ytterligare en av norska Buksér & Bjergings bogserbåtar får svensk flagg. Orsaken är rederiets svenska ombordanställda.
-
Utdragen rättsprocess. Befälhavaren på Costa Concordia riskerar 20 års fängelse i rättegång som startar 18 månader efter olyckan.
-
Kostar för mycket. Lotsningen i Saimenområdet är en dyr affär för finska staten. Nu föreslås att man lättar på plikten att ta lots i kanalen.
-
Vill ändå växa. Trots svaga marknader planerar det danska roro- och färjerederiet DFDS företagsköp för tillväxt och synergier.
-
Stort intresse. LNG-bunkringen i verkligheten lockade stor publik till konferens.
-
Kommunpengar till sjöss. Staten bjuder in kommuner för investeringar i den blöta delen av Sveriges transportinfrastruktur.
-
Mjukare regler. IMO på väg mot att ändra tidtabell för installation av ballastvattenrening.
-
Öppet brev. Rederiet Shipcraft slår nu tillbaka mot den danska redareförening som beskyllt dem för att inte ha stöttat sin besättning tillräckligt.
-
Kovändning i IMO. Införande av Tier-II-regler skjuts upp fem år efter kupp från öst.
-
Hybridteknik. Blir sannolikt första färjan i världen som får en uppsättning avancerade batterier som ska komplettera de vanliga motorerna.
-
Still going strong. Sveriges äldsta lastfartyg är ett av fem som nu k-märks och ökar på de kulturmärkta fartygen i Sverige till 120.
-
LNG lockar. Erfarenheterna av LNG-driften på Viking Grace är så goda att man inte utesluter möjligheten att LNG-konvertera flera av sina fartyg.
-
Cyklist-anpassade. Får en dubbeländad konstruktion och byggs dessutom så att de på sikt kan drivas utan fossila drivmedel.
-
Alla ägg i samma korg. Kustbevakningens samtliga tre stora kombinationsfartyg har den senaste tiden varit i Göteborg för besök på Götaverken.
-
Strikt ansvar gäller. Trädde i kraft internationellt redan 2008 men antas av Sverige först nu.
-
Intermodala transporter. Statliga tågoperatören Green Cargo ökade sin kapacitet till och från Skandihamnen förra året med 60 procent.
-
Byggd i Estland. Är nummer fyra av fem i en serie nya övervakningsfartyg som totalt kostar 200 miljoner kronor.
-
Tufft för Lauritzen. Det anrika danska rederiet räknar med storförlust i år.
-
Mærsk ångar på. Linjeverksamheten från förlust till vinst och ledningen är nöjd med resultatet.