Fotograf: Sébastien Bertrand

Kategori: Politik | Folk/företag

Redareföreningen stänger EU-kontoret

På grund av de ekonomiskt bistra tiderna för svensk shipping har Sveriges Redareförening beslutat att stänga sitt lobbykontor i Bryssel. 

Redareföreningen öppnade EU-kontoret i Bryssel 2001, där Christopher Frisk har arbetat med EU-frågor sedan 2004. Men efter att ha gjort en översyn av föreningens kostnader har man nu alltså beslutat att stänga kontoret i Bryssel. Det exakta datumet för stängningen är inte bestämt, men avvecklingen kommer att ske någon gång under våren 2014. 

– Det är hårt i shippingen just nu, och vi måste vända på varenda krona. Vi har ju rederier som skär ned överallt, och även vårt medlemsantal krymper. Då måste vi som branschorganisation helt enkelt se över vår verksamhet och våra kostnader, och Brysselkontoret är en stor utgift, säger Christer Schoug, vd för Sveriges Redareförening.

Fler flygresor

Enligt Christer Schoug kommer stängningen av Brysselkontoret innebära att representationen i EU i högre grad kommer att göras av sakfrågeexperterna på Göteborgskontoret. 

– Vi kommer att ha en representation i Bryssel även i fortsättningen, inte minst genom att vi också representeras av ECSA. Men nu blir det sannolikt så att våra experter här i Sverige i större utsträckning kommer att få flyga ned till Bryssel istället. Vi är dock övertygade om att vi sparar mer på att lägga ned Brysselkontoret jämfört med vad det kostar med ett något ökat antal flygresor, säger Christer Schoug.  

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    Den här nyheten är en av de väsrsta för svensk sjöfart på länge. Att vi inte längre kan finnas på plats i Bryssel där så många beslut fattas om allt som bla arör sjöfart är inte bra. På vilken annan plats kan påverkan vara större än just där?
    Det här är en följd av regeringens misslyckande med svensk sjöfart. Man presenterar ett handlingsprogram som som innehåller många punkter men som faktiskt inte är värt ett ruttet lingon när den största av alla sjöfarstfrågor nämligen den om tonnageskatten lämans vindf ör våg. Beklagligt!
    Sverige som sedan urminnes tider med all rätt varit en stark röst i interantionella sjöfartssammanhang skall inte längre finnas på plats där de flesta beslut tas som berör sjöfarten. Som sagt: Beklagligt!

    • Johan

      ”En av de värsta nyheterna för Svensk sjöfart på länge” är väl att ta i ganska rejält.
      Alla EU-parlamentariker finns ju fortfarande där, och det är genom dem besluten tas. Inte genom någon lobbyverksamhet.
      Att en privat intresseorganisation stänger sin lobbyverksamhet behöver inte betyda något alls.
      Vänd på steken och fråga dig istället vad Redarföreningens lobbyverksamhet i Bryssel har gjort för Svensk sjöfart.

  • Anonym

    Det verkar klokt att lägga ner i Bryssel. Det är ju i Stockholm det behöver lobbas för svensk sjöfart.

  • Andreas Åsenholm

    Med tanke på dels att den svenska handelsflottan minskar, dela att majoriteten av sjöfartspolitiska beslut fattas i Bryssel så är det enormt viktigt för den svenska sjöfartens framtid att Redareföreningen underhåller välfungerande nationella och internationella nätverk. Det gäller främst kontakterna med de politiska beslutsfattarna i Sverige och inom EU som visar ett minst sagt svagt intresse för den internatioella sjöfarten i allmänhet och för den svenska sjöfarten i synnerhet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.