Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Reparationsvarv | Passagerarsjöfart

Peter Pan till reparationsvarv

Under måndagskvällen slet sig TT-Lines färja Peter Pan från sin kajplats – nu måste hon in på reparationsvarv för att undersöka skadorna.

– Hon fick specialtillstånd av Transportstyrelsen att gå en tur till Travemünde men under dagen seglar hon till Landskronavarvet (Oresund Drydocks red. anm.). Vad jag vet har fartyget problem med en av poddarna och i övrigt måste man göra en översyn. Jag kan inte säga hur många dagar hon kommer att tas ur trafik, säger Eva Jönsson, pressansvarig på TT-Line, till Sjöfartstidningen. 

Peter Pan slet sig från sin kajplats då trossarna gick av i en kraftig vindby. Aktern ska då ha drivit över till fel sida av hamnbassängen, vilket möjligen kan ha resulterat i skador på Peter Pans akter. Inga personer kom till skada vid incidenten. Bogserbåtar fick dra henne tillbaka.

Ingen ersättare

Under tiden Peter Pan är ur trafik kommer TT-Line inte att sätta in en ersättningsfärja.

– Vi har fem andra fartyg vi kan kombinera med och vi ser inget behov av att ta in ytterligare en färja i nuläget, säger Eva Jönsson.

Svenskflaggade Peter Pan byggdes 2001 på tyska SSW Fähr- und Spezialschiffbau GmbH. Hon har kapacitet för 744 passagerare och kan ta 174 trailers på sina tre lastdäck. Systerfartyget Nils Holgersson trafikerar också på linjen Trelleborg–Travemünde. De är TT-Lines ”premiumfartyg”. På samma sträcka trafikerar också Robin Hood och Nils Dacke. På linjen Trelleborg-Rostock trafikerar Tom Sawyer och Huckleberry Finn.

Kommentarer

  • C-G

    När man förtöjer, med 3 trossar, i akter, respektive för, och vinden kommer från kajsidan, och detta med ett fartyg som har en mycket stor seglingsyta, så är det inget annat att vänta sig.
    Skall bli intressant att läsa rapporten. Varit på liknande fartyg där vi förtöjt med 5-6 trossar i vardera ände, vid liknande väder.

  • Anonymous

    Eller så finns det sk väder rapporter, de har faktiskt den förmånen att de avslöjar vindriktningar vilket bör vara relevant när man förtöjer en stor båt vid en kaj…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.