Haka på. Redareföreningen uppmanar Sveriges regering att följa sina kollegor i Finland och inte trycka på för ett ensidigt införande av NECA i Östersjön.
Nyheter
-
-
Adenviken. Tre containrar började natten till onsdagen av okänd orsak brinna ombord containerfartyget Eugen Maersk.
-
Ökad konkurrenskraft. Från och med nu kommer fler fartygstyper än bara last- och passagerarfartyg att kunna få sjöfartsstöd.
-
Medevac-tillbud. Drabbades av akut sjukdom ombord på fartyg mellan Öland och Gotland och flögs till sjukhus i Kalmar.
-
Modern färjehamn. Värtahamnen i Stockholm byggs om och samtidigt frigörs mark för bostäder och kontor.
-
Osäker lönsamhet. Frågan är om nyheten att en konkurrent till Panamakanalen ska byggas i Nicaragua ska tas på allvar.
-
Följer handlingsplanen. Regeringen har nu överlämnat propositionen om att införa EU:s regelverk om inre vattenvägar.
-
Slår sina påsar ihop. Världens tre största linjerederier går samman i en operativ allians för att bättra på kapacitetsutnyttjandet.
-
I två delar. Att MOL Comfort bröts itu i sex meter höga vågor kommer att väcka debatt inom linjesjöfarten.
-
Svavelrening. Tre scrubbrar från Alfa Laval ska installeras på DFDS fartyg. Fortfarande inget totalt genombrott för scrubbertekniken.
-
Nordsjön. Två dog när en värmeväxlare exploderade i samband med underhållsarbete.
-
Triple-E-fartyg nr 1. Döptes till Mærsk Mc-Kinney Møller efter den legendariske 98-årige redaren som dog förra året.
-
Stormakt. Arbets- och näringsministeriet i Finland siktar högt och vill utveckla landet till en "stormakt när det gäller arktiskt kunnande".
-
Trafikpengar för få. Trots hundratals miljarder till sitt förfogande tvingas myndigheten prioritera bland alla infrastrukturbehov och förväntningar.
-
Förundersökning inledd. Arbete pågår med att länsa in olja som läckt från ett fartyg i vattnet utanför Stockholms Bulkhamn i Stora Vika.
-
Sverige i topp. Paris MoU pekar ut Sverige som en av de bästa flaggstaterna.
-
Nybyggen. Danskbyggd SWATH och Singaporebyggt standby-fartyg sama dag till Esbjerg.
-
Expanderar i FInland. Den danska speditionsjätten Blue Water Shipping befäster sin position i Finland genom företagsköp.
-
Ny utrustning. DG Diving Group siktar på den europeiska marknaden med sin nya utrustning för bottenrengöring av fartyg.
-
Osannolik haverihistoria. Skeppskock överlevde två och ett halvt dygn instängd i havererat fartyg som lagt sig upp och ned på 30 meters djup.
-
Ny variant. MRM-kurs med samkörning av brygg- och maskinrumssimulatorer ny giv på Chalmers.
-
Sjömän får tycka till. Verksamheten ska uppdateras och anpassas till dagens och framtidens behov.
-
Möte på Grönland. Överenskommelse om gemensam fartygsövervakning innebär att Ryssland nu ansluter sig till MMSIS.
-
Kvartett kan kursa. Fyra grekledda rederier noterade i New York har stora ekonomiska problem och analytiker varnar för konkurser.
-
Fyller på kassan. Transatlantics helägda offshore-bolag Viking Supply Ships med huvudkontor i Köpenhamn behöver mer pengar i väntan på en starkare marknad.