Fotograf: Dockstavarvet.

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Ny order för 24 miljoner till Dockstavarvet

Dockstavarvet har skrivit ett nybyggnadskontrakt värt 24 miljoner med Sjöfartsverket för ett sjömätningsfartyg – varvet har också börjat återanställa.

– Det känns naturligtvis skönt att kunna säkra en order och vi märker att det börjar ljusna, säger varvets vd Torbjörn Larsson och kan bekräfta att företaget har återanställt personal. 

– Ja, vi varslade 18 personer om uppsägning i augusti och det verkställdes, fyra av dessa var naturliga avgångar. Vi har nu återanställt tio personer och det kan bli fler.

Nu under hösten vann Dockstavarvet också en upphandling med svenska Försvarets materielverk om att uppgradera 45 mindre gruppbåtar med en option på ytterligare 15 enheter. Inom kort hoppas man även kunna presentera ytterligare ett avtal med en icke-svensk beställare.

– Ordern med försvarsmakten sysselsätter en 6-8 man under 1,5 år. Och inom en vecka hoppas vi att kunna presentera ett annat avtal, men eftersom ingenting är påskrivet ännu vill jag inte säga mer än att det inte rör sig om en svensk beställare.

Trimaran

Ordern med Sjöfartsverket är värd 24 miljoner och sjömätningsfartyget ska levereras våren 2015. Senast Dockstavarvet byggde sjömätningsfartyg för svenska myndigheter var på 1970-talet.

– Det har byggts ganska många av de här så kallade ramfartygen. Vi har byggt tre föregångare varav den senaste för vår del, Ram 9, leverades 1978. Den aktuella ordern gäller Ram 11. Vi kände att vi hade ett försprång vid upphandlingen i och med våra förkunskaper, dessutom är vi några kvar som byggde sjömätningsfartygen på 1970-talet.

Fartyget är mycket specialiserat och ska huvudsakligen arbeta med mekanisk sjömätning som utförs med en 30 meter lång ramstock som är försedd med sensorer som känner av kontakt med föremål på botten.

– Av ordervärdet svarar den avancerade elektroniken för runt fem miljoner. Hon kommer också utrustas med DP-system för positioneringen och får två tunnelthrustrar.

Fartyget utformas som en trimaran, byggs helt i aluminium och får en längd på 17,6 meter och bredd på 8,8 meter. Huvudmaskin blir en Volvo Penta D16 med en effekt på 551 kW. Fartyget kommer att göra 14 knop.

Tung tid

Dockstavarvet har haft en ganska motig tid det senaste året. I augusti kom det stora varslet och varvet förlorade också upphandlingen om Sjöfartsverkets tre nya lotsbåtar till finska Kewatec. 

Upphandlingsprocessen av de tre nya lotsbåtarna var segdragen och ledde till överklaganden i både förvaltningsrätten och kammarrätten. 

Ursprungligen hade Sjöfartsverket i maj 2012 beslutat att budet från det svenska Dockstavarvet var det mest fördelaktiga när nya lotsbåtar skulle köpas in. Finska Kewatec överklagade dock och fick rätt i förvaltningsdomstolen, som motiverade sitt beslut med att Dockstavarvet inte uppfyllde alla krav från beställaren – framförallt när det gäller hur bränsleförbrukningen mäts. 

Dockstvarvet överklagade i sin tur förvaltningsdomstolens beslut till kammarrätten, som dock i stort delade förvaltningsrättens uppfattning.

Enligt Torbjörn Larsson har antalet upphandlingar för lotsbåtar gått ner kraftigt.

– Vi har byggt lotsbåtar för Norge, Danmark och Tyskland men nu är det helt slut. Jag tror att det har att göra med den allmänna nedgången för sjöfarten.

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson/tidigare sjötrafikområdeschef i Södertälje

    Det är bra att Dockstavarvet får en chans till fortlevnad och teknisk utveckling..
    Sjöfarten i Sverige behöver ett mindre varv som det i Docksta. Men varvet måste få orders kontinuerligt för att kunna behålla kunnandet. Inte minst Sjöfartsverket borde värdera detta vid alla nybeställningar.

    • Elake kaptenen

      Håller med fullständigt. Tyvärr är det väl så att EU:s upphandlingsregler tvingar Sjöfartsverket att handla där det är billigast, även om de skulle vilja köpa svenskt för att behålla kompetensen inom landet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.