Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Torrlast

Ny grundstötning – sjöfylleri misstänks

I natt gick den norskägda torrlastaren Fri Wave på grund utanför Sölvesborg – både befälhavaren och styrmannen har överlämnats till polisen.

Klockan fyra natten till måndagen gick det Curaçaoflaggade och norskkontrollerade torrlastfartyget Fri Wave på grund utanför Sölvesborg under en segling med kalkstenslast från Dunkerque i Frankrike till Sölvesborg.

– Fartyget står på en ler- och sandbotten och har sugit sig fast. Vi håller på och lodar kring henne för att få det exakta djupet och därmed få veta vilka fartyg vi kan gå nära med. Man håller på att pumpa bunkeroljan akterut för att se om hon kan lätta lite, funkar inte det så måste man läktra oljan. Väderförutsättningarna för lossningsoperationen är gynnsamma, det blåser 7-8 meter per sekund och fartyget befinner sig i lä från fastlandet, säger Mattias Lindholm, informatör vid Kustbevakningen till Sjöfartstidningen.

Dubbelskrov

Ingen av de sex i besättningen har skadats. Kustbevakningens KBV 003 befinner sig på platsen men har inte funnit någon olja i vattnet. Fartyget har rivit upp hål i två vattenballasttankar. I anslutning till skadan finns bränsletankarna som innehåller 52 kubikmeter bunker. Ingen olja har ännu kommit ut i vattnet. Under förmiddagen kommer dykare att undersöka skrovet och botten. 

– Vi är nöjda med den tekniska undersökningen och kan konstatera att fartyget har dubbelskrov och det är liten risk för oljeutsläpp. 

Positiva utandningsprov

Kustbevakningen har utfört utandningsprov på Fri Waves befälhavare och styrman, vilka båda har testats positivt. De har förts iland och lämnats över till Blekingepolisen.

– Blekingepolisen tar mer exakta prover, om det blir utandningsprover eller blodprover vet jag inte. Man tittar efter tendenser där man kan avgöra berusningsgraden vid tidpunkten för olyckan. Detta för att man inte ska kunna skylla på så kallad eftersupning, säger Mattias Lindholm. 

Fri Wave, 3.283 dwt, byggdes 1990 och ägs av Kopervik Group.

Kommentarer

  • fritidsseglare

    Ursäkta en fråga – men har inte fartygen radiokontakt med VTS-centraler under resans gång? Det finns ju mängder med VHF-antenner i riggarna så någon slags regelbunden kontakt skulle väl inte vara omöjlig att hålla. Eller kör man helt i sin tysta värld?

    • Anonym

      Nej! Skiter man i att ha radion på så får ingen kontakt med fartyget. Oavsett hur många antenner man har klistrat dit!

  • Matros

    Ja visst är det märkligt!! Vet själv att det ropas hit åh dit när vi kör i finska arkipelagen!! Men det är klart det finns ju en åh Annan kass fylle kaja som inte har något sjövett i skallen!! Så vad ska man säga!! Tragiskt!!

  • Anonym

    Inte ett dugg märkligt VTSn kan tjoa bäst de vill sitter det en vakthavande på fyllan så skiter han nog idet !

  • Sjökapten

    VTS-övervakning finns i VTS-områden, så som Öresund. Det här hände utanför VTS-område.
    Men sitter de o sover på bryggan så hör de ju ändå inte.

  • fritidsseglare

    OK Tack – men en bättre kommunikation via VHF-radion bör nog införas.
    Hade inte ens lotsarna kontakt?

    • Anonym

      Otroligt dum kommentar.

      De var ju för faan fulla! Inte brydde de sig om någon radio. Så det spelar ingen roll om VTS eller lotsar bräker i VHF:n om det inte finns någon i andra änden!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.