Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Container | Ekonomi

Rederier misstänkta för kartellsamarbete

EU-kommissionen har inlett en granskning av en misstänkt priskartell mellan ett stort antal containerrederier. Rederierna är misstänkta för att ha genomfört synkroniserade prishöjningar på ett olagligt sätt. 

Enligt kommissionen ska rederierna ha meddelat varandra om kommande prishöjningar på trader till och från Europa genom pressmeddelanden, via sina hemsidor och i branschtidningar. Förfarandet ska ha pågått sedan 2009 och omfatta sammanlagt 14 europeiska och asiatiska rederier, däribland A.P. Møller Mærsk och MSC Mediterranean Shipping Company. 

Motverkar konkurrens

EU-kommissionen uppger att meddelandena om prishöjningarna görs flera gånger om året och att de innehåller information om hur mycket priset ska höjas och när höjningen kommer att ske, och att dessa ändringar sedan ser i stort sett likadana ut för samtliga inblandade parter. Meddelandena publiceras vanligtvis ett par veckor innan prishöjningarna genomförs.

Enligt kommissionen är man nu oroade över att förfarandet är skadligt för konkurrenskraften och för rederiernas kunder. 

Dryga böter

I ett börsmeddelande bekräftar A.P. Møller Mærsk att man är ett av de misstänkta företagen, men att man inte har någon anledning att tro att Maersk Line har brutit mot konkurrensreglerna. Även tyska Hapag-Lloyd och franska CMA CGM har bekräftat att man är en del av undersökningen. Om företagen visar sig skyldiga kan de komma att få betala upp till 10 procent av sin globala omsättning i böter.

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Det är på tiden att EU visar att man finns. Anledningen till nedslaget tycker jag dock är en smula märklig. Annonsering av prishöjningar är ju en ’offentlig åtgärd’ och frakt-höjningar bör på ett eller annat sätt bekantgöras. Och att detta resulterar i att andra följer efter, får väl anses naturligt.
    Nej, då tycker jag att allt trixande med i turlistor annonserade men inställda avgångar, är ett betydligt osundare tillvägagångssätt. I EU’s antitrustlagar finns en passus som säger ’capacity adjustments may not concern reductions or capacity freezes which have the specific aim of increasing prices’ Att ställa in vissa avgångar är precis vad denna text vänder sig emot. Åtgärden syftar till att skapa en konstgjord brist på lastutrymme vid påföljande avgång och denna ’brist’ är ett incitament för att höja frakten.
    Inför höjningen den 1 november ställde många linjer in avgångar alldeles före detta datum, vilket medförde att ett stort antal containers bokades med november-Bill of Lading till den nya och högre fraktraten.
    Det är sådant trixande EU skall slå ned på. Om anledningen till det nedslag som nu skett, verkligen är den som relaterats i pressen, kommer garanterat inget av linjerederierna att få någon påföljd.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.