Fotograf: Kustbevakningen.

Styrman på Fri Wave döms till böter

En styrman på torrlastfartyget Fri Wave erkänner att han somnade vid vakten när fartyget gick på grund – hans döms till 3.000 kronor i böter.

En styrman och befälhavaren på Fri Wave överlämnades till polisen efter grundstötningen klockan fyra på natten till måndagen utanför Sölvesborg. Kustbevakningen utförde utandningsprov som visade att männen var alkoholpåverkade. 

I förhör hävdar de båda männen eftersupning, de vill säga att de började dricka först efter grundstötningen och eftersom polisen inte kunde genomföra ett mer detaljerat prov förrän flera timmar efter olyckan kan deras utsagor inte motbevisas. Dock har styrmannen tagit på sig skulden och vidhållit att han somnade under sin vakt. Hans döms nu till 3.000 kronor i böter för vårdslöshet i sjötrafik.

– Det här är ett oaksamhetsbrott och de ligger alltid lågt i straffsatserna. Till och med om man gör sig skyldig till vållande till annans död så stannar det ofta vid villkorlig dom och böter. Här är det ju ingen som har dött utan skadeverkningarna har främst drabbat rederiet. I övrigt är det ingen som har lidit, säger kammaråklagare Thomas Hagman till P4 Blekinge.

Det Curaçaoflaggade och norskkontrollerade torrlastfartyget Fri Wave gick på grund utanför Sölvesborg under en segling med kalkstenslast från Dunkerque i Frankrike till Sölvesborg. Fri Wave, 3.283 dwt, byggdes 1990 och ägs av Kopervik Group.

Kommentarer

  • Sjökapten

    Dricka efter grundstötningen , och vilken betydelse har det?
    En som är ansvarig för fartyget skall alltid vara nykter , kan inte åklagaren lagen ?

    • Johan

      Och i vilken lag står det?

  • fritidsseglare

    Bättre radiokommunikation via röst eller digitalt borde vara ett sätt att liksom flyget hålla ordning och reda på havet.

    • Anonym

      Och om man är full? Eller ens har radion på? Tänk en gång till för guds skull!

  • fritidsseglare

    Vi lever i en modern tid med mängder med radioapparater avsedda för kommunikation så varför kan det inte fungera inom handelssjöfarten? Flyget klarar det här!

    • Anonym

      Du kan ha hur många radioapparater du vill. Men om ingen lyssnar på dem så spelar det ingen roll. Tekniken hjälper inte alls i detta fall.

      Ditt exempel med flyget haltar rejält. Om piloterna är dyngraka och har stängt av radion, vad händer då?

      Så du fritidsseglare, håll dig i din ankdamm!

      • fritidsseglare

        Ankdammen kan bli ett större hav även för en fritidsseglare!
        Men en kontinuerlig radiokommunikation borde ställa större krav på vaktbefälet att hålla sig vaken. Fulla eller inte, ingen blev ju åklagad för fylleri i detta fall.

  • RCF

    Om det var en bil skulle man ha förlorat körkortet, varför inte tas bort deras behörighet då?

    • Anonym

      Till sjöss kan du jobba 13-14 timmar varje dag i flera månader utan någon ledig dag. Kanske bättre att rätta till arbetstidslagen innan man bestraffar besättningen.

    • Anonym

      Om befälet inte har svenska behörigheter så sker inte mycket. Det gör det inte heller för den som kör full med utländskt körkort i Sverige. Även om polisen tar kortet så är det ju bara att beställa nytt när man kommit hem till sitt eget land. Det räcker ju med att säga att man tappat kortet.

      Så du RCF, du har inte tänkt igenom det hela alls. Om du tror att alla som jobbar till sjöss har svenska behörigheter eller att alla långtradare i Sverige körs av svenska yrkeschaufförer så kommer du bli glatt överraskad den dagen en Litauisk lastbil med Michelin blanco kör på svenska vinterväggar precis bakom dig…

  • Andreas Åsenholm

    Jag är övertygat om att orsaken till grundstötningen var en kombination av alkoholkonsumtion och fatique. Det som krävs är en översyn av 6/6 vaktsystemet. Det är föråldrat , hälsovådligt och farligt. Tillsynsmyndigheterna måste ta sitt ansvar och anpassa bemanningsbesluten till verkligheten. agera för Guds skull NU!

  • anonym

    Det handlar inte om arbetstid det handlar om att vara kvalificerad för yrket .
    Olyckor till sjöss ökar , kolla premierna på kassko mm .
    Sjömansyrket är underskattat och de flesta föståsipåare hsr gått iland , men till trots utvecklat
    ett gediget kunnande . Och inte är det mindre arbetstid trots alla utredningar om fatigue.
    mönstra på och ut i verkligheten , det rör sej om väldigt många timmmar per dygn för de flests
    svenska seniorbefäl , oavsett flagg , man går inte ens iland på kajen längre , man stannar ombord,24hrs service .prata med vilken tankskeppre som helst , eller färjeskeppare mmm.

  • Anonym

    Kvack kvack många ankor i ankdammen !!!

    • Anonym

      Hö?

  • evert

    Dra in deras behörigheter , och lämplighetstesta människor som skall utöva framdrivning av fartyg, testa även människor som låter som ankor , att ha en vaggande gång och låta som en anka är inte så sjömansmässigt längre .det duger inte varken ombord eller i den här spalten.
    Wooden ship iron man, iron ship wooden man .

    • Anonym

      Vad menar du med sjömanskap?

  • evert

    Gott sjömanskap är att kunna anpassa sej till rådande omständigheter ombord , och att lösa de problem som uppstår , och att ha god kunskap om fartyges funktioner och att tillvarata rederiets och besättningens intresse och väl .gott sjömanskap är att vara flexibel att finna en bra lösning.

  • Anonym

    Den som Kastar första Stenen

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.