Inga utsläpp. De stora bil- och passagerarfärjor och passagerarfartyg som går i åretrunttrafik på Östersjön är inga miljöbovar visar WWF-undersökning.
Nyheter
-
-
Lågsäsong. Viking Line redovisar förlust för första kvartalet 2015, men betydligt mindre än motsvarande period året innan.
-
Skrubberinstallation. Wagenborg låter installera hybridskrubber på två roro-fartyg i trafik mellan Sverige och nordsjöhamnar.
-
Första inline. Royal Caribbean låter installera den första inline-skrubberanläggningen av Alfa Lavals skrubbersystem PureSOx.
-
Ingen efterfrågan. CMP:s satsning på pråmskyttlar mellan Malmö och Köpenhamn blev en flopp. Efterfrågan har varit så dålig att projektet nu läggs ner.
-
Levereras 2019. Royal Caribbean beställer ett fjärde fartyg av Quantum-klass från Meyer Werft i Papenburg.
-
Första och andra. Mein Schiff 4 är Meyer Turkus första leverans, men det andra fartyget i en serie på fyra.
-
Gemensam portal dröjer. Single Window, det gemensamma fartygsrapporteringssystemet för medlemsländernas nationella myndigheter som EU krävt, blir inte klart i tid.
-
400. 000 kronor. Stiftelsen Sveriges Sjömanshus har haft sin årliga belöningsdag, där såväl matroser, båtsmän som sportkrönikörer belönades.
-
Modernisering. Byte av reglersystem för framdrivningen utgör sista etappen i livstidsförlängningen av isbrytarna Atle och Frej.
-
Samarbete Göteborg-Hamburg. Göteborgs Hamn har blivit medlem i Port of Hamburg Marketing. Medlemskapet ska ge Göteborgs hamn ett större nätverk.
-
”Bra för kontinuiteten”. Viking Supply Ships förlänger kontraktet med Sjöfartsverket för driften av myndighetens fem isbrytare i sju år framöver.
-
Ny bolagsordning. Viking Supply Ships AB minskar nettoomsättningen men förbättrar resultatet något första kvartalet 2015.
-
Gammal konflikt. Iranska myndigheter har släppt det tidigare beslagtagna containerfartyget Maersk Tigris.
-
Befälskurser. När Carnival Corporation nya avancerade simulatorcenter öppnas i Nederländerna 2016 kommer det att ha simulatorer från Transas.
-
Yngre och större. Stena Line byter ut Stena Scanrail mot Ask i samband med att de tvingas flytta från Frihamnen i Göteborg.
-
Fartyg och flygplan. Kustbevakningen har fått tillstånd av Regeringen att hjälpa till med flyktingsituationen i Medelhavet. Väntar på besked från Frontex.
-
Extrem. Årets isvinter är nu officiellt över – en isvinter som började sent, slutade tidigt och innebar ovanligt få insatser.
-
Del av handlingsplanen. Regeringen har låtit en utredare komma med förslag på förenklingar för sjöfarten, däribland en förändring av fartygsregistret.
-
Sparåtgärder. Sverige hör till de länder som drabbas kraftigast av en planerad minskning av personalen inom MacGregor.
-
”Ökad flexibilitet”. Wärtsiläs maskin av typen 50DF är nu certifierad för användning av etan som bränsle.
-
Mer på järnväg. Färre containrar passerade genom Göteborgs Hamn första kvartalet i år jämfört med fjolårets första tre månader – men energiprodukterna ökade.
-
Öppen igen. Torrlastaren Jongleur körde under söndagsnatten in i Göta älvbron och bron gick inte att öppna under stora delar av måndagen.
-
Ny försäljning. Silja Festival säljs inte till Bridgemans utan till Medinvest.
-
Växer. Kuehne + Nagel intensifierar samarbetet med Helsingborgs Hamn. Planer finns på att öka godsvolymerna ytterligare.