Göteborgs hamn har nu två rederier som gör direktanlöp med sina containerfartyg från Asien. G6-alliansen tar upp konkurrensen med Maersk.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Då blir väl köerna timslånga igen med ökad volym
Ingvar Bergman
Med sex rederier i G6 alliansen kommer sex agenter / lokala kontor att få glädja sig åt ett direktanlöp och en ofta populär möjlighet att invitera kunder (fraktköpare) ombord som kanske får en pratstund med befälet om livet ombord under gång på de stora oceanerna. Det är inte fullt så spännande att gå ombord i en ’Mädchen fuer alles’ dvs ett feederfartyg – om ens möjligt att komma få ombord – och träffa en rödögd, dödstrött befälhavare som aldrig får sova ut eftersom det är ständiga hamnlöp – ibland flera under en dag – och det är egentligen märkligt att det inte händer mer än det gör med denna typ av trafik i nord- och östersjöfart.
Främsta anledningen till direktanlöpen står att finna i överkapacitet på lastutrymme i Asienfarten Tillägg av en eller ett par ’uthamnar’ håller ett sådant fartyg sysselsatt en vecka längre. Det är en ur PR-synpunkt bättre åtgärd än att ’blanka’ (hoppa över en veckoavgång då och då) och det gäller för de svenska linjeagenterna att finna så pass mycket last att ett direktanlöp kan rättfärdigas även i för rederierna bättre tider.
Anonymous
Det verkar vara ett ständigt problem för apm att ratonalisera bort köerna. Än idag har man ej lyckats med detta konststycke och man undrar vad som skall till för att lösa detta problem
Anonymous
Hur ska APM minska köerna? Terminaltiden för en lastbil är ständigt densamma. Det är köerna utanför som är mer eller mindre långa. Hur ska APM ta ansvar om ingen lastbil kommer på morgonen och alla kommer efter lunch?
Förnamn och efternamn…
Agree. Det finns ingen logistikhub som funkar när alla kommer inom ett antal få timmar. Sprid ut lastbilarna, prisa ut tider med högt tryck etc. Hamnen har varit den logistiska slasktratten där man kan komma precis när man vill, det kan du inte till en avlastare, trailerterminal etc.
Anonym
Minska köerna genom att få över mer gods från lastbil till fartyg, mer omlastning till/från feederfartyg. Utnyttja även det nya regelverket för inre vattenvägar för att få mer konkurrenskraftiga transporter på köl.
Artikeln är stängd för fler kommentarer