Ska framtidens propellrar inte längre vara av brons?

Fotograf: Fredrik Davidson

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Propellrar av komposit är på väg

Fartygspropellrarar av kompositmaterial tar ett steg närmare verkligheten i och med att det japanska klassningssällskapet ClasNK ger ut världens första regelverk för propellrar av komposit.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Kapten Haddock

    Intressant – någon som vet hur känsliga kompositer är för kavitation? Uppenbarligen tillräckligt, men det skull vara intressant att veta mer.

  • Björn Vik

    Hur reagerar dom vid gång i kallt vatten?. Blir dom inte sköra?. Hur tål dom iskörning?.

    • Kapten Haddock

      Gissningsvis gör man framkanten i ett mer tåligt material men det löser inte kavitation på sug- eller trycksida (beroende på fart/varvtal). Väl medveten om att det inte är samma sak – men flygindustrin har haft kompositfläktar med titanframkant (GE90 som är standard på B777) och här måste man klara fågel, hagel, etc. i 1000 km/h.

  • Jan KÄck

    Jag brukar tillverka carroserier till tävlingsbilar och bland annat underreden som ska tàla att köra över curvsen i 300km/tim sà att bilen lyfter! Med andra ord composite tàl mycket stryk.
    Det är -50ºc pà 33.000fot dÄr vanliga flyg hàller till.
    Sà framtid finns helt klart för dessa matrial även innom skepps industrien!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.