Leverans. American Offshore Services, A-O-S, har taget leverans av sitt tredje nybygge i år, G-klassfartyget Guarder.
Nyheter
-
-
Klimat. Efter en pilotperiod lanserar det finländska teknikföretaget Langh Tech sina lösningar för koldioxidinfångning ombord (OCC) för kommersiell användning. Fyra bulkfartyg blir först ut med tekniken.
-
Specialfartyg. Sverige saknar idag egen förmåga att säkra fungerande infrastruktur till havs. Mot bakgrund av kabelbrotten i Östersjön larmar nu Svensk Sjöfart om för få specialfartyg med svensk flagg.
-
Inlandssjöfart. Sedan år 2020 har Skaw Shipping skeppat nära 4 miljoner ton tunnelmassor på Mälaren från bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Nu är tunneln färdigsprängd och resultatet blev ett av Sveriges genom tiderna största projekt på inre vattenvägar.
-
Ekonomi. Gotlandsbolaget har haft en stark sommarsäsong och nu pågår ett intensivt arbete för att ta över linjen Oslo–Fredrikshamn–Köpenhamn. Det framgår av bolagets kvartalsrapport.
-
Elektrifiering. Vågen av elektrifiering inom skärgårdstrafiken fortsätter att dra över Sverige. Näst på tur står färjan Lasse-Maja som går i trafik till Marstrand i Kungälvs kommun. Men först behöver ersättningsfärjan Nisse uppgraderas.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppet att läsa utan prenumeration: Förutsättningarna för sjöfart och global handel har förändrats kraftigt de senaste åren. Frågan är hur sjöfarten kan skyddas i denna nya verklighet?
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: När fartygen blir större vill Oresund Drydocks hänga med. Muddring och större docka står på önskelistan.
-
Kabelbrott. Fartyg från Sverige, Danmark och Tyskland följer det kinesiska bulkfartyget Yi Peng 3:s rörelser efter att fartyget kopplats till kabelbrotten i Östersjön tidigare i november.
-
Intervju. Med en lång bakgrund inom Stenakoncernen har Erik Lewenhaupt nu tagit över som vd för Stena Glovis.
-
Energi. Klimat- och energifrågor ur olika perspektiv stod i fokus när branschorganisationen höll höstmöte för medlemmar och andra.
-
Upphandling. Region Stockholm har beslutat att ge Rederi AB Ballerina uppdraget att köra pendelbåtstrafiken på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm. Därmed tappar nuvarande operatören Blidösundsbolaget trafiken.
-
Pris. IMO:s pris för jämställdhet går till Karin Orsel, medgrundare och vd för MF Shipping Group i Nederländerna. Priset delas ut i maj nästa år.
-
Tar över. Viking Lines tidigare försäljningsdirektör Kenneth Gustavsson har blivit utsedd till ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland.
-
Fartygspresentation. Anrika rederiet Ahlmark Lines har satsat på två nya arbetshästar genom torrlastarna Unden och Mangen för virkestrafiken till England.
-
Mässa. I år prövar sjöfarten ett nytt grepp för att locka ungdomar på mässan Kunskap & Framtid. För att visa bredden samsas branschen i en stor monter.
-
Expansion. Framgången fortsätter för svenska Candela med den elektriska bärplansfärjan P-12. Nu har bolaget fått sin första order till USA, det samtidigt som Candela nu tar in ytterligare 150 miljoner kronor i riskkapital för att kunna skala upp produktionen.
-
Finansiering. E-bränsleutvecklaren Liquid Wind har fått in en halv miljard kronor i nytt kapital från de internationella jättebolagen Uniper, HYCAP och Samsung Ventures.
-
Rekrytering. Sedan den 14 november är Erika Janson ny ansvarig för föreningen Svensk Sjöfarts kommunikationsarbete.
-
Intervju. Björn Stignor, ny vd för Furetank har nyligen flyttat tillbaka till Sverige. Efter många år utomlands gläds han åt utvecklingen inom svensk sjöfart men är beredd på tuffare tider.
-
Klimatklivet. Klimatklivet, som gett stöd till ett flertal svenska rederier och hamnar för satsningar på miljöteknik, har under hösten dragit i nödbromsen på grund av regeringens sänkning av den så kallade bemyndiganderamen. Nu görs en ny satsning inför 2025, men bara på mindre projekt.
-
Forskning. Det blir vanligare med utsläpp av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg i svenska vatten i form av lastrester. Det visar ny svensk forskning. Nu höjs rösterna för ett skarpare regelverk.
-
Utredning. Polisen har inlett en förundersökning kring två kabelbrott i Östersjön. De inträffade på svensk ekonomisk zon med mindre än ett dygns mellanrum.
-
Besättningsbyten. Tullregler, branschtrender och klimat diskuterades på Sveriges Skeppsmäklares seminariedag – men mest eldig blev debatten om besättningsbyten.
-
Kommentar. Det är stort fokus på det nya säkerhetsläget efter Rysslands invasion av Ukraina och oroligheterna i Röda havet. Men det finns också andra hotbilder sjöfarten behöver fundera över, skriver Sjöfartstidningens Albin Dahlin i en analys.