Rekrytering. Gotlandsbolaget har anställt Oceanbirds tekniske direktör Mikael Razola som ny chef för Gotland Tech Development. Samtidigt går nu Christer Bruzelius i pension efter fyra år i bolaget.
Nyheter
-
-
Skeppsbyggnad. Legend of the Seas. Det blir namnet på det tredje fartyget i Royal Caribbeans nya Icon-klass som just nu byggs på Meyer Turku i Åbo.
-
Förvärv. För att stärka samarbetet inom havsbaserad vindkraft har det japanska rederiet NYK Line köpt en majoritet av aktierna i svenska Northern Offshore Group, där rederiet N-O-S ingår.
-
Beredskap. I september hålls en stor totalförsvarsövning i samband med Donsö Shipping Meet. Syftet är att pröva alla funktioner och aktörer inom sjöfarten som behövs vid högsta beredskap.
-
Fartygspresentation. Thunbolagen har bestämt sig för att storsatsa på Vänersjöfarten. Lidan är först ut av sex beställda torrlastare i Lidköpingsrederiets nya Lake VänernMax-serie.
-
Nybygge. Donsöbaserade Sirius Shipping bildar ett nytt joint venture med Gasum och lägger en order på ett nytt LNG/LBG-bunkerfartyg för norra Europa från det turkiska varvet RMK Marine i Istanbul.
-
Utredning. Statens haverikommission släpper idag måndag sin slutrapport om Marco Polos grundstötning i oktober 2023. Utredningen pekar ut flera orsaker till olyckan.
-
Slutreplik. Vi har aldrig beskyllt facket för kompetensbristen. Det skriver representanter från Almega i en replik i den pågående debatten om befälspraktik inom skärgårdstrafiken.
-
Sorgebesked. Redaren Eric D Nilsson avled under lördagen i sitt hem i Stockholm, 97 år gammal.
-
Utredning. I februari förra året körde bogserbåten Pampus på grund sydväst om Holmsund i Västerbotten. Nu har Statens haverikommission utrett grundstötningen.
-
Omtag. Sjöfartsverket och Luleå Hamn AB avbryter den gemensamma upphandlingen av muddringsarbeten inom projekt Malmporten.
-
Bokslut. Den allmänna konjunkturen innebar en försvagning av både omsättning och resultat för Viking Line 2024.
-
Slussprojektet. Se över kostnaden för att bygga nya slussar i Trollhättan, Vänersborg och Lilla Edet. Det är regeringens nya krav i veckan i samband med att ett flertal större infrastrukturprojekt fick startbesked, men inte de nya slussarna.
-
Ett samtal med. Nils Igelström, vd på GAC Sweden, menar att trots en god tillgång på förnybara bränslen i Sverige, så fortsätter efterfrågan att vara låg.
-
Samarbete. Sjöfartsverket har fått i uppdrag av regeringen att stärka samarbetet kring isbrytningen med finska Trafikledsverket genom en ny gemensam arbetsgrupp. Samtidigt lyfter regeringen frågan om att utreda förutsättningarna för en gemensam upphandling av nya fartyg.
-
Höjning. Sjöfartsverket föreslår en ytterligare höjning av lotsavgifterna med 10 procent från 1 juli. Anledningen är myndighetens tuffa ekonomiska läge.
-
Beställning. Nu har Gotlandsbolaget lagt en order på en ny katamaran av typen Gotland Horizon X som byggs för att drivas av fossilfria bränslen. Leverantör är det australiensiska varvet Austal Limited. Ordern är värd runt 1,9 miljarder kronor.
-
Färjetrafik. Gotlandsbolagets linje mellan Oslo och Köpenhamn har nu fått sitt namn: Go Nordic Cruiseline.
-
Klimat. EU:s nya förordning för att främja användning av förnybara bränslen inom sjöfarten har nu trätt i kraft.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på gratis 1 maj-läsning från våra senaste tidningar: Det skulle bli framtidens fartyg för snabba transporter till havs, men så rusade bränslepriserna. Nu har Stena Carisma legat still i över tio år och blivit en tidskapsel. Sjöfartstidningen har besökt fartyget.
-
Färjetrafik. Tallink Silja förstärker sin trafik mellan Estland och Sverige genom att sätta in Star 1 på rutten Kapellskär - Paldiski.
-
Debatt. Det är märkligt att läsa hur måna Almega är om att få till ett avtal om handledare i skärgårdstrafiken, när det var de som lämnade förhandlingarna, skriver Sjöbefälsföreningen i en replik på Almegas debattartikel.
-
Sjösättning. Erik Thun Group har sjösatt det tredje fartyget i sin nya serie med torrlastfartyg av Vänermax-typ. Nybygget har fått namnet Nossan.
-
Arbetsplatsen. Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg är ständigt redo att ta emot larm och koordinera räddningsinsatser till sjöss.
-
Debatt. Sjöbefälsföreningen behöver ta ansvar och sluta ta praktikanter som gisslan för sina orättmätiga krav. Det skriver Almega i en debattartikel.