Nygammalt namn. Det näst sista nybygget i en serie produkttankfartyg får samma namn som seriens första fartyg.
Nyheter
-
-
Kvartalsrapport. När Tallink Grupp presenterade sitt finansiella resultat för andra kvartalet 2020 framkom att rederiet tappat 75 procent av sina intäkter jämfört mot samma period 2019.
-
Resande. Trots Covid-19 tycks intresset för att resa vara fortsatt högt. När Stena Line gjorde en undersökning framkom att nära fyra av fem vill resa lika mycket som tidigare – eller mer.
-
Coronautbrott. Norska rederiet Hurtigruten har ställt in alla kryssningar med tre av sina fartyg efter coronautbrottet på Roald Amundsen. Samtidigt inför Norge nya restriktioner för kryssningsfartyg.
-
Affär. SMHI anmäls till Konkurrensverket för en affär där en tidigare chef fick köpa myndighetens sjöfartsverksamhet. Det var i juli som Dagens Nyheter avslöjade att den tidigare chefen för SMHI:s enhet Sjöfart fick köpa tjänsten strax efter att han slutade på SMHI.
-
Nyförvärv. Västeråsbaserade Thor Shipping & Transport (TST) införlivar Svecon Freight i Gävle i sin koncern. Köpet är ett led i TST:s satsning på kortsjöverksamhet.
-
Pråmaffär. Svenska pråmen Boxer har köpts av norskt rederi.
-
Nytt hamnstopp. Stena Line börjar anlöpa Karlskrona på sin fraktlinje Liepaja–Travemünde.
-
Under segel. Vinden har använts som energikälla för fartyg i tusentals år. Nu riktas blickarna åter på denna förnybara och utsläppsfria resurs.
-
Sjöfartshistoria. När Stockholm körde in i Andrea Doria den 25 juli för 64 år sedan stod Sten Johansson från Kungsbacka i masten som utkik.
-
Går inte vidare. Avsiktsförklaring med finskt varv sägs upp på grund av coronapandemin.
-
Sjöfartsstöd. Efter formellt beslut från regeringen är nu allt klart kring det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet.
-
Fuskande arbetsgivare. Ett samtal med Seko Sjöfolks Mikael Lindmark, som i våras bidrog till att 60 sjömän som drev vind för våg utanför Spanien kunde åka hem.
-
Nyförvärv. NOS utökar sin M-klass med ytterligare två CTV.
-
Nummer fem. Med det femte nybygget Thun Lundy är samtliga fartyg i Thun Tankers L-klass nu levererade.
-
På skithuset. På ett fartyg är toaletterna ett system som bara måste fungera, men på färjor är stopp i vakuumsystemen vardag. Inredningsreparatören Claes Ekeroth har plockat ur både spritflaskor och underkläder från Stena Danicas rör. Martin Persson på Finnfellow fixar flödet i systemet med isbitar.
-
Förbifart. Wagenborg Shipping öppnar ny roro-linje och undviker transporter genom Stockholm.
-
Simulatortest. Kryssningsrederiernas intresse för att göra anlöp i Stockholm är ständigt växande. Men fartyg över 245 meter som aldrig varit i Stockholm tidigare måste genomgå tester i flera steg.
-
Regellättnader. Polisen har gjort en kovändning när det gäller utländska sjömäns rätt att gå i land. Från och med lördag är det återigen tillåtet för utländska sjömän att gå i land i en hamns huvudort.
-
Uppsägningar. Det blir totalt 299 av de tidigare 450 anställda som varslats på Tallink Silja som nu får lämna sina jobb. Merparten är ombordanställda färjorna Silja Symphony och Galaxy.
-
Nedläggning. Under fredagen kom beskedet att Birka Cruises lägger ner sin kryssningsverksamhet, det som en konsekvens av coronpandemin.
-
Utbildning. Erik Thun AB gör sin största satsning hittills i utbildning av sin personal genom att ta i bruk utbildningsplattformen Seably.
-
Tunga tider. I en ny rapport som Trafikanalys presenterade under torsdagen framkommer dystra konsekvenser av coronapandemin för sjöfarten.
-
Bränsleteknik. För tre år sedan började Börjessons Charterbåtar att köra med HVO100 i sin största passagerarbåt. Nu gör en osäkerhet om skattereglerna att framtiden för bränslet ser betydligt mörkare ut.
-
Sommaruppehåll. Efter detta nyhetsbrevet gör vi ett sommaruppehåll i utgivningen. Men kika ändå in på vår webb www.sjofartstidningen.se då och då eftersom vi kommer att publicera sommarläsning även under juli månad.