Mätning. ”Skärgården har aldrig tidigare sjömätts, annat än med handlod”, berättar projektledaren för den sjömätning av Göteborgs skärgård som nu drar igång.
Nyheter
-
-
Farledsavgifterna kvar. Omarbetat förslag på slopade farledsavgifter skulle ha varit betydelselöst för flertalet finländska fartyg.
-
"Fantastiskt år". I juli har Elvir Dzanic varit vd för Göteborgs Hamn AB i ett år. I en intervju med Sjöfartstidningen ser han tillbaka på året och arbetet med skapa världens mest konkurrenskraftiga hamn.
-
Går långsamt. Inga konkreta besked om beslut i ministersvar – SD presenterar förslag till utskottsinitiativ.
-
Coronaeffekt. 44 procent av europeiska rederier kan inte investera i att minska sina utsläpp av växthusgaser under 2020, enligt en ECSA-undersökning.
-
Coronakarantän. Concordia Maritimes Stena Premium är satt i karantän i Brasilien – för andra gången. Det efter att två i besättningen testats positivt för coronaviruset.
-
Lättnader. Tallink kommer att omdirigera fartygen Baltic Princess och Galaxy som trafikerar Åbo-Stockholm till att åter gå via Mariehamn i stället för Långnäs på Åland från och med torsdag 28 maj. Det uppger företaget i ett pressmeddelande.
-
Oväntat. Beslutet från Åbo förvaltningsdomstol blev något av en chock för redaren Anders Isaksson.
-
Ny marknad. N-O-S ingår joint venture med amerikanska SEA O.G.
-
Norvik. Stockholm Norvik hamn har öppnat och Unifeeders Tunadal stod för premiäranlöpet.
-
Läggs ner. Efter en dom i Högsta domstolen lägger åklagare ner Kustbevakningens utredningar om misstänkta brott med farligt gods till sjöss, och därför uppmanar Kustbevakningens ledning kustbevakarna att inte heller rapportera sådana brott, skriver två forskare i Svenska Dagbladet.
-
Namninsamling. Det pågår omfattande opinionsbildning för fler stödåtgärder till den svenska sjöfarten för att bromsa effekterna av coronakrisen. Nu går sjöfolks- och befälsfacket samman i ett upprop.
-
Inställt. I år blir det inga Göta kanal-kryssningar med fartygen Juno, Diana och Wilhelm Tham.
-
Statistik. Några ytterligare fartyg och några fler anställda – positivt, men inga stora förändringar i den svenska handelsflottan 2019.
-
Statistik. Den totala godsmängden i svenska hamnar minskade med fem procent under förra året. Samtidigt ökade antalet passagerare med två procent enligt Trafikanalys.
-
Utsläppsmål. Den norska fartygsflottan ska bli klimatneutral till år 2050. Det är ett av målen som Norges rederiförbund sätter upp för att minska bidragen till växthuseffekten.
-
Färjerockad. I slutet av nästa vecka kommer Destination Gotland att sätta in sin nya nya färja Gotland i trafik. Samtidigt går Visborg till Stockholm för underhåll.
-
Ansökan. Sjöfartsverket har lämnat in en tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen om muddring av farleden in till Ystad Hamn samt hantering av muddermassor. Muddringen kommer göra det möjligt att ta emot fartyg som är upp till 250 meter långa.
-
Fler färjevarsel. Tallink Silja varslar nu personal inom alla tre kollektivavtalsområden om uppsägning. De allra flesta varslade är ombordanställda.
-
Seglats. I höstas deltog de i ett lotteri i en kampanj för att locka fler unga till jobb inom sjöfarten. I mitten av maj kom belöningen, en seglats i Göteborgs skärgård, där skolungdomarna bland annat fick lära sig att sätta segel och knyta knopar.
-
Filmspecial! Fure Ven är nu på resa i ballast över Atlanten från New York till Stanlow i Liverpool. Furetank hoppas på fler liknande resor till Nordamerika.
-
Historisk lyx. Coronakrisen har gjort att kryssningssäsongen är stendöd. Men däremot är Sverige högintressant för yachter. Under måndagen kom brittiska Nahlin till Göteborg.
-
Politik. Nu har ytterligare två riksdagsledamöter ställt skriftliga frågor om regeringen avser förändra regelverket om sjöfartsstöd på grund av den pågående pandemin.
-
Torrlastare. Nyförvärvet Aurelie har inlett en långtidscharter för Meriaura.
-
Från flyg till sjö. Forseas tillträdande vd har senast varit operativ chef för Köpenhamns Flygplats.