Arbetet med att förbereda Ostindiefararen Götheborg inför nästa års expedition till Kina fortsätter. För ganska precis en månad sedan lyftes fockmasten av från fartyget för underhåll. Nu är det arbetet snart klart och masten ska sättas tillbaka på fartyget igen. Under torsdagen genomfördes ett spektakulärt moment i arbetet när de järnringar som håller ihop masten under däck sattes tillbaka efter att de krympts för att passa masten som krympt ihop en aning genom åren.
– Vi har hyrt en ugn som står här på kajen och som värmt upp de här järnringarna under natten till nästan 800 grader. Vi har förberett masten genom att pensla på flytande talg som ska ta den värsta värmen, säger Marie-Louise Edholm, riggansvarig på Svenska Ostindiska Kompaniet, SOIC.
Hett samarbete
Med största precision och försiktighet sattes de glödheta ringarna tillbaka genom ett väl inövat samarbete mellan ett tiotal personer. Trots att det var gott om både rök och eld tog inte masten någon skada.
– Första gången vi skulle göra det här var vi livrädda. Hur ska man få på glödheta ringar på en mast i fura, tänk om tusen timmars jobb bara blivit till aska. Men vi gjorde det på en provbit med mindre ringar och även om alla förberedelser tar väldigt lång tid går det hur bra som helst, säger Marie-Louise Edholm.
Laddar för seglats i sommar
I slutet av augusti kommer det riktiga eldprovet för Ostindiefararen Götheborg. Då ska fartyget genomföra ett storskaligt test inför resan till Asien nästa år genom en seglats till Stockholm.
Se mer om hur arbetet med järnringarna på fockmasten går till i filklippet ovan.