Ännu en linje. Stena Line expanderar och köper det lilla irländska rederiet Celtic Link Ferries som trafikerar mellan Irland och Frankrike.
Arkiv
- 
      
- 
      Stora förluster. Maersk Tankers som kontrollerar Broström fortsätter att visa röda siffror. Och det rejält. 
- 
      Stor aktör. Finska Gasum köper 51 procent av norska Skangass distributionsnät för LNG. Parterna bildar gemensamt bolag och blir kraftigt dominerande i Norden. 
- 
      Ingen magi. Kostnaden för SECA kan ingen förutspå, någon magisk kur finns inte för rederierna. 
- 
      Överlåtelse av rörelse. Bemanning och teknisk management i Neste Shipping överförs under våren till ett blivande finskt dotterbolag till OSM Group. 
- 
      Kajplats finns. Förhandlingarna om en kajplats för Kungsholm i Göteborg leder inte till resultat så nu tyder allt på att hon kommer att placeras i Liverpool istället. 
- 
      Gammal konflikt. Nye Kystlink stämmer Color Line på 1,4 miljarder för uteblivna hamnanlöp i Strömstad trots att rederiet fått grönt ljus från den svenska kommunen. 
- 
      Omdebatterad bro. Debatten om den nya bron över Göta älv i Göteborg svallar. Göteborgs politiker har bestämt sig, grannkommuner och riksintresse står på spel. 
- 
      Positiva tongångar. Föreläsare på jobbmässa framhöll att dagens sjöfartsstudenter har alla chanser att lyckas i arbetslivet – om man jobbar hårt och tänker utanför boxen. 
- 
      Två blir en. Dockstakoncernen lägger ner reparationsvarvet på Rindö och lägger nu allt fokus på Muskövarvet för reparationsarbeten. 
- 
      Stor satsning. Thunbolaget beställer en torrlastare med LNG-drift hos rederiets husvarv Ferus Smit i Holland. Fartyget ska levereras i augusti 2015 och rederiet har beviljats miljöstöd av EU. 
- 
      P-max. Concordia Maritime har på kort tid säkrat sysselsättning för tre av sina P-max-fartyg 
- 
      Trainee. Sjöfartsbranschen lanserar traineeprogram för svenska skeppsbyggare, 18 månaders kickstart på karriären. 
- 
      Stort köp. Stena Bulk/Stena Weco och Golden Agri köper sex kemtankfartyg byggda 2008-2009 för USD 100 miljoner. 
- 
      Förbättrar. Det åländska färjerederiet Viking Line redovisar ett märkbart starkare resultat för 2013 än året innan. 
- 
      Nya fartyg in. Regeringen har nu ansökt hos EU-kommissionen om att få utöka sjöfartsstödet till att omfatta fler fartyg än last- och passagerarfartyg. 
- 
      Affär klar. Efter två års sökande har nu anrika Sietasvarvet i Hamburg fått en köpare – ryska Pella som lovar att anställa och investera mer. 
- 
      Ökad efterfrågan. Wärtsilä noterar kraftigt ökad orderingång inom affärsområdet Ship Power under fjolåret. 
- 
      Introducerar roro. Nya skeppningsmöjligheter till Polen och Danmark innebär att Baltic Line räknar med att gods kommer att flyttas från landsväg till fartyg. 
- 
      Avslag. Riksdagen har röstat nej till ett 30-tal motioner som bland annat innehöll förslag om ett gemensamt EU-fartygsregister och en svensk NOx-fond. 
- 
      Ingen varslad. Diskussioner pågår mellan facken och Stena Line om hur man ska spara och öka intäkterna. 
- 
      Optimism. Sjöbefälsföreningens Jörgen Lorén tror om att man kommer att finna en lösning som båda parter kan vara relativt nöjda med i förhandlingarna inom ramarna för Stena Lines stora sparpaket. 
- 
      Avsiktsförklaring. Skangass förbinder sig att bunkra ship-to-ship inom ett område som ungefär omfattar östra Nordsjön, Skagerak och Kattegatt. 
- 
      Lämpliga fartyg. Stena Line förlänger chartern av Stena Superfast-systrar på Irländska sjön. 
- 
      Arbetsplats och hotell. Silja Serenade ligger i dockan på Turku Repair Yard för uppfräschning, samtidigt bor 400 man ombord. 
 
                   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
            