Stor aktör. Finska Gasum köper 51 procent av norska Skangass distributionsnät för LNG. Parterna bildar gemensamt bolag och blir kraftigt dominerande i Norden.
Arkiv
-
-
Ingen magi. Kostnaden för SECA kan ingen förutspå, någon magisk kur finns inte för rederierna.
-
Överlåtelse av rörelse. Bemanning och teknisk management i Neste Shipping överförs under våren till ett blivande finskt dotterbolag till OSM Group.
-
Kajplats finns. Förhandlingarna om en kajplats för Kungsholm i Göteborg leder inte till resultat så nu tyder allt på att hon kommer att placeras i Liverpool istället.
-
Gammal konflikt. Nye Kystlink stämmer Color Line på 1,4 miljarder för uteblivna hamnanlöp i Strömstad trots att rederiet fått grönt ljus från den svenska kommunen.
-
Omdebatterad bro. Debatten om den nya bron över Göta älv i Göteborg svallar. Göteborgs politiker har bestämt sig, grannkommuner och riksintresse står på spel.
-
Positiva tongångar. Föreläsare på jobbmässa framhöll att dagens sjöfartsstudenter har alla chanser att lyckas i arbetslivet – om man jobbar hårt och tänker utanför boxen.
-
Två blir en. Dockstakoncernen lägger ner reparationsvarvet på Rindö och lägger nu allt fokus på Muskövarvet för reparationsarbeten.
-
Stor satsning. Thunbolaget beställer en torrlastare med LNG-drift hos rederiets husvarv Ferus Smit i Holland. Fartyget ska levereras i augusti 2015 och rederiet har beviljats miljöstöd av EU.
-
P-max. Concordia Maritime har på kort tid säkrat sysselsättning för tre av sina P-max-fartyg
-
Trainee. Sjöfartsbranschen lanserar traineeprogram för svenska skeppsbyggare, 18 månaders kickstart på karriären.
-
Stort köp. Stena Bulk/Stena Weco och Golden Agri köper sex kemtankfartyg byggda 2008-2009 för USD 100 miljoner.
-
Förbättrar. Det åländska färjerederiet Viking Line redovisar ett märkbart starkare resultat för 2013 än året innan.
-
Nya fartyg in. Regeringen har nu ansökt hos EU-kommissionen om att få utöka sjöfartsstödet till att omfatta fler fartyg än last- och passagerarfartyg.
-
Affär klar. Efter två års sökande har nu anrika Sietasvarvet i Hamburg fått en köpare – ryska Pella som lovar att anställa och investera mer.
-
Ökad efterfrågan. Wärtsilä noterar kraftigt ökad orderingång inom affärsområdet Ship Power under fjolåret.
-
Introducerar roro. Nya skeppningsmöjligheter till Polen och Danmark innebär att Baltic Line räknar med att gods kommer att flyttas från landsväg till fartyg.
-
Avslag. Riksdagen har röstat nej till ett 30-tal motioner som bland annat innehöll förslag om ett gemensamt EU-fartygsregister och en svensk NOx-fond.
-
Ingen varslad. Diskussioner pågår mellan facken och Stena Line om hur man ska spara och öka intäkterna.
-
Optimism. Sjöbefälsföreningens Jörgen Lorén tror om att man kommer att finna en lösning som båda parter kan vara relativt nöjda med i förhandlingarna inom ramarna för Stena Lines stora sparpaket.
-
Avsiktsförklaring. Skangass förbinder sig att bunkra ship-to-ship inom ett område som ungefär omfattar östra Nordsjön, Skagerak och Kattegatt.
-
Lämpliga fartyg. Stena Line förlänger chartern av Stena Superfast-systrar på Irländska sjön.
-
Arbetsplats och hotell. Silja Serenade ligger i dockan på Turku Repair Yard för uppfräschning, samtidigt bor 400 man ombord.
-
Inre vattenvägar. Transportstyrelsens Erik Eklund tror sig kunna hitta en balans mellan svenska särkrav och ekonomisk hållbarhet för sjöfart på Sveriges inre vattenvägar.
-
Allt klart. Överenskommelsen om köp av Kungsholm är klar, nu behövs bara en kajplats för att affären ska kunna slutföras.