Fotograf: Thun

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Politik

Thun beställer torrlastare med LNG-drift

Thunbolaget beställer en torrlastare med LNG-drift hos rederiets husvarv Ferus Smit i Holland. Fartyget ska levereras i augusti 2015 och rederiet har beviljats miljöstöd av EU.

Lidköpingsbaserade Thunbolaget har beställt vad som kan vara världens första torrlastfartyg med LNG-drift. Fartyget som utrustas med ett dual-fuelhuvudmaskineri, vilket innebär att motorn kan bränna både LNG och marin gasolja, ska levereras i augusti 2015.

– Fartyget ska trada inom SECA och målet är hon ska gå på LNG helt och hållet. Prisfrågan är en osäkerhetsfaktor men vår bedömning är att tillgången på gas kommer att vara så stor att det gynnar prisbilden. Dessutom kommer priset för den marina gasoljan att stiga rejält i samband med att övriga världen får tuffare svavelkrav 2020. Vi för nu en dialog med några olika naturgasleverantörer och tittar på olika bunkringsalternativ men det troliga är att fartyget kommer att bunkras via lastbil, säger Henrik Källsson, talesperson för Thunbolaget, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Huvudskälet till att vi inte valde en pure LNG-maskin är för att det innebär för stora kostnader för failback-systemet. Nu kan vi bara växla över till gasolja om det skulle inträffa någonting. Dessutom är det bra med dual-fuel utifall vi inte skulle kunna bunkra LNG vid något tillfälle.

Stödpengar

Enligt Thunbolaget blir fartyget omkring EUR 2 miljoner dyrare jämfört med om man hade beställt ett fartyg med ett standardmaskineri, men rederiet har redan beviljats pengar från EU som täcker upp en del av investeringen.

– I Finland har man ju statligt miljöstöd för skrubbertekniken och i Norge NOx-fonden, men i Sverige har politikerna sagt att rederierna får söka EU-stöd för miljöinvesteringar. Vi har tillsammans med Redareföreningen sökt pengar från TEN-T och beviljats 50 procent av extrakostnaden, alltså runt EUR 1 miljon. Pengarna utbetalas när fartyget är byggt och man kan visa på data.

Motor från Wärtsilä

Ferus Smit och Thunbolaget håller fortfarande på med designprocessen medan klassningssällskapet Lloyd´s Register gör en riskutredning, detta eftersom det inte finns något riktigt regelverk kring LNG ännu.

– En stor utmaning många rederier brottas med när det kommer till LNG-drift är att LNG-tanken stjäl lastutrymme. Nu får vi se vad utredningen ger men vi tror inte att tanken kommer att ta något lastutrymme i det här fallet, säger Henrik Källsson och fortsätter:

– Vi har inte helt bestämt vilken motortillverkare vi väljer men det lutar åt en 34DF från Wärtsilä, LNG tanken kommer från holländska Cryonorm.

30 fartyg

Fartyget byggs med en speciell vertikal stäv som ska ge bättre bränsleekonomi, och en bulb som ska ge bättre isbrytningsförmåga.

– Det är väl annars det nya med fartyget, utöver det får hon självklart vattensmord hylsa och ett reningssystem för ballastvattnet.

Det dubbelskroviga fartyget, 5.875 ton dödvikt, får en längd på 90 meter och bredd på 14.5 meter och ett djupgående på sju meter. Lastkapaciteten blir 5.600 ton. Hon byggs för svensk/finsk isklass 1A. Klassningssällskap är Lloyds Register. Fartyget får utrymme för en besättning på sju personer. Hon kommer att flaggas i Holland.

Det holländska varvet Ferus Smit har i och med den här beställningen byggt 30 fartyg för Thunbolaget.

Kommentarer

  • Thun

    Varför inte svensk flagg? Hahaha nu var jag rolig, skrattar åt mitt eget skämt.

  • Anonymous

    Mycket vaket av Thun ! Tyder på att de är en ”vinnare” som vågar satsa lite på framtiden och minskade utsläpp ! Grattis !
    Vän av överlevnad

  • Anonymous

    Betalar Sverige till fartyg som går under Holländsk flagg? Det blir bara värre och värre- Svenska redare måste skratta hela vägen till banken:

    • EU-stöd...

      Tycker det var rätt tydligt att de sökt stöd från EU och inte Sverige.

  • Anonymous

    Varför beställer inte alla experter som skickar in kommentarer ett nybygge eller köper ett second hand fartyg och driver det under svensk flagg?
    Eftersom ni verkar sitta med all nödvändig kompetens och erfarenhet så kan ni bygga upp en ny svensk rederinäring.

  • avanti

    Om man är svensk och eu medborgre har man väl rätt att yttra sej , vi har rösträtt.
    Och svenska skattepengar är väl med och finansierar eu budget .
    det liksom hänger ihop på nåt vis.oavsett är det kul att rederier satsar på ny teknik och utveckling, vi som tror på framtiden och röstade ja till eu , hoppas att eu tar tag i sjöfarten och ser till att det finns en framtid även för eu medborgare. Det fria ordet är lika viktigt som luften vi inandas.

  • Anonymous

    Det är ju trevligt för all del att det går bra för ”Svenska” rederier. Man kan i denna publikation läsa om alla fina fartyg som byggs. Det var dock intessantare förr. Numera vet man ju att som svensk sjöman, är man exkluderad från att någonsin få jobba i dessa fartyg.Läsningen blir liksom inte så skoj då. Jag undrar hur många svenska aktiva och fd sjömän som fortfarande läser Sjöfartstidningen?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.