Fotograf: Fredrik Davidson

Kategori: Fartygsaffärer | Tank

Stena Bulk investerar i sex kemtankfartyg

Stena Bulk/Stena Weco och Golden Agri köper sex kemtankfartyg byggda 2008-2009 för USD 100 miljoner.

– Fartygen ska frakta kemikalier och vegetabiliska oljor på internationell basis. Vi har tagit leverans av fem utav fartygen och det sjätte levereras i nästa vecka, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk och Stena Weco, till Sjöfartstidningen.

17.000 dwt

Samriskbolaget Golden Stena Weco, som är ett joint venture mellan Stena Weco och Golden Agri-Resources kommer att ansvara för den kommersiella driften av fartygen på 17.000 dwt som byggdes på sydkoreanska Samho Shipbuilding 2008-2009. Säljare är Polemisgruppen.

– Golden Stena Weco med huvudkontor i Singapore har nu den kommersiella driften för åtta fartyg, genom partnerskapet samägda kemikaliefartyg och ytterligare ett antal tidsbefraktade fartyg. Den nu gjorda investeringen är ytterligare ett steg i att bygga vårt gemensamma joint venture. Vi ser det också som ett led i utvecklingen att ta marknadsandelar framför allt i Asien och på sikt genom våra nära partners etablera oss inom detta segment i nya områden med en möjlig utveckling på andra kontinenter, säger Erik Hånell.

GSW i namnen

Fartygen får namnen: GSW Forward, GSW Fabulous, GSW Frontier, GSW Fortune, GSW Future och GSW Fighter. De övriga fartygen i flottan är systerfartygen Golden Avenue och systerfartyget Golden Adventure.

Stena Weco, som bildades i början av 2011 ägs till lika delar av Stena Bulk och danska Dannebrog.

Kommentarer

  • Sailor

    Vad blir de för nationalitet på besättningen ombord dessa fartyg då?…

    • Anonym

      Spelat det någon roll?

      • Sailor

        Ja för arbetslösa styrmän kanske det är det? Det blir väl indianer eller något annat budgetfolk även här då.

  • hippo

    Ingen som kan svenska.

  • Popeye the Sailor

    Som vanligt är det ett antal högavlönade svenska sjömän som gnäller här i kommentarerna. Gissar att det är Northern Marine som bemannar fartygen. Ett bolag i Stena koncernen. Kan dessutom upplysa om att det finns många duktiga och kvalificerade sjömän som inte är av svensk nationalitet.

    • Anonym

      Och som vanligt finns det avdankade äldre sjömän som tror att rederierna anställer budgetbesättning på grund av deras kompetens…

    • Anonym

      du är då ingen sjöman……….sitter säkert bakom ett skrivbord iland

      • Anonym

        Nog är jag sjöman alltid, dock sitter jag alldeles för mkt vid skrivbordet ombord… Ta dig något lugnande och ha en trevlig helg.

    • Anonym

      Är du högförrädare, eller vad menar du?

  • Popeye the Sailor

    Om ni insnöade svenska sjömän beger er ut i verkligheten på fartyg som inte har svensk flagg.
    Så kommer ni få se att det finns duktiga utländska befäl och mannskap. Jo jag vet att ofta beror det på kostnaden att rederier väljer vad ni kallar för ”indianer”.
    Men då kan jag berätta för er, detta är verkligheten… Get used to it.

    • Anonym

      Du svarade inte på frågan, är du högförrädare, eller vad menar du?

      • Anonym

        Hörru popeye.. Får se om du är av samma åsikt när ditt rederi ersätter dig med ett utländskt befäl.

  • Jan.B

    Kul för Stena!
    Det är väl inte så konstigt om någon undrar vad det blir för besättning ombord. Tyvärr vet vi kanske alla svaret på frågan redan.

    Trevlig helg.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.