Fotograf: A. P. Møller-Mærsk

Kategori: Tank | Ekonomi

Tufft år för Broströms ägare

Maersk Tankers som kontrollerar Broström fortsätter att visa röda siffror. Och det rejält.

Under 2013 gjorde Maersk Tankers med huvudsäte i Köpenhamn en förlust på USD 317 miljoner efter en kraftig värdenedskrivning av flottan och stora omstruktureringskostnader. Föregående år landade minusresultatet på USD 315 miljoner. På bara de senaste två åren har rederiet alltså dragit på sig förluster motsvarande 4,1 miljarder i svenska kronor. 

Under 2013 föll också omsättningen från USD 2 miljarder (2012) till 1,6 miljarder.

Sålt många fartyg

Under året avyttrade Maersk Tankers sju produkttankfartyg, en VLCC och 16 LPG-fartyg. Ytterligare elva timechartrade fartyg återlevererades till sina ägare. I januari 2014 nådde rederiet ett avtal om att sälja VLCC-flottan på 15 fartyg för leverans 2014. 

Det tidigare svenskkontrollerade rederiet Broström ägs och kontrolleras sedan 2009 av Maersk Tankers (A. P. Møller-Mærskkoncernen) då EU-kommissionen gav grönt ljus för affären. Då Broström är helt och hållet integrerat i Maersk Tankers redovisas ingen ekonomisk data för Broström i årsrapporten. 

Borta från Göteborg

A. P. Møller-Mærsk köpte Broström av de tidigare svenska ägarna med bland andra dåvarande vd Lennart Simonsson, bara ett kort tag före finanskraschen, och gjorde det till en del av Maersk Tankers. Under 2012 försvann Broström helt och hållet från Göteborg när Maersk Tankers flyttade kontoret på Mölndalsvägen till Köpenhamn.

Kommentarer

  • Ex Maerskare

    På något sätt känns det ändå ganska bra. Det var inte bara att köpa upp Broströms och tro att det var guld och gröna skogar och att alla lastägare skulle jubla….
    Störst är sällan varken bäst eller billigast.

  • Anonymous

    jo men då Broströms fanns så var det störst o bäst som gällde…nu låter det annorlunda…

  • Lennart

    Bidragande orsak är att alla kompetenta Broströmare inte ville följa med till Köpenhamn utan fortsätta en framgångsrik karriär inom tanksjöfart med Göteborg som bas.

  • Petrus Konvalj

    Snälla. Ni tror väl inte att Broströms lilla flotta, den som fanns i slutet, på ett tiotal helägda fartyg har någon direkt inverkan på MTs resultat. Det är de stora fartygen som genererar resultat, antingen plus eller minus. Och Broströms kompetenta personal hade inte kunnat göra någonting åt detta resultat heller, då har man en övertro på vilken effekt man har i marknaden. Shipping är den perfekta marknadsekonomin, utbud och efterfrågan. Sedan 2005 byggde näringen ihjäl sig. Som alltid den gör.

  • Anonymous

    Skulle nog allt säga att kompetenta följde med (fick följa med, av de som ville). Broström är i en bättre shape än på mycket länge, om man pratar med Brokers osv. Jag sitter själv i ett konkurrerande företag till Broström men har full respekt på vilket sätt det agerar i marknaden. Mycket är skitsnack från de som blev kvar i Göteborg och startade upp nya företag, vilket i sig är bra. Men när man inte själv kan göra något bättre själv får man snacka skit om andra, i det här fallet Broström. I Maersk Tankers föll omsättning pga av försäljningen av gassegmenten om man läser redovsiningen. Företaget gjorde i sig ett positivt resultat på 8 MUSD, (hela Maersk ökade sin vinst med 1 miljard USD) i sig inte mycket. Resten är nedskrivningar. Allt finns att läsa på nätet. Pratar man med Clarkson så snittar Broström högre TCE än sina största konkurrenter i norra Europa, ett bevis om något på kompetensen på de som sitter hos Broström.

    • Tacksam

      Hahahaha……….
      Hela Broströms Danmark sa ju upp sig och startade eget.
      Många extremt duktiga sjöbefäl och landanställda sökte sig annat jobb. Snarare var det så att det var de duktigaste som lämnade inte tvärt om.
      Maersks uppköp av Broströms kan inte beskrivas som något annat än en jätte tabbe.
      Man betalade alldeles förmycket och klarade sedan inte av att förvalta sitt köp.

      • Anonymous

        Broström Danmark var redan under Broströms tid Göteborg en ”odd bird” där samarbetet med Broström i Göteborg inte fungerade väl, läs man befraktade samma typ av fartyg från två kontor geografisk nära varandra.Vidare var gänget i Holbäck inte speciellt glada i Broström. Just av den anledningen har Furetank Chartering ”splittat” upp fartygen. Det är klart att många duktiga befäl lämnade, fattas annat. Faktum kvarstår, Broström under Maersk gör bättre ifrån sig de flesta konkurrenterna, det skulle vara Stenersen som tack vara en homogen flotta med samma typ av fartyg, runt 17st, har bra flexibilitet. Vad jag vet ser Broström dem som sin största konkurrent. Självklart betalade man alldeles för mycket pengar för företaget men det är historia. Vad man performar idag är det som räknas.

    • Förnamn och efternamn…

      Mötte Maersk Carla ex Promotion för ett tag sedan.sicket vrak, rostig till tusen och allmänt sliten. men besättningen var glad inte en Skandinav ombord.

      • Anonymous

        Man lägger nog inte många spänn på de fartygen då det troligtvis är på väg ut för försäljning. Ett arv från Broström innan det något holländskt bolag.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.