Fotograf: Flickr.com/Mattsudds

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi | Folk/företag

Stena köper upp irländskt rederi

Stena Line expanderar och köper det lilla irländska rederiet Celtic Link Ferries som trafikerar mellan Irland och Frankrike.

– Vi tittar ständigt på nya marknader och linjer att förvärva. Celtic Line Ferries ser vi som ett bra komplement till vår verksamhet på Irländska sjön och vi har sedan tidigare ingen trafik på Frankrike, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line, till Sjöfartstidningen, och fortsätter:

– Det är samma koncept som på Irländska sjön med ett kombinerat passagerar- och lastfartyg.

I affären ingår linjen mellan Rosslare, Irland och Cherbourg, Frankrike och ropaxfartyget Celtic Horizon samt cirka 70 anställda ombord och på land. Löpande hamnavtal på de båda orterna fortsätter att rulla på.

Det sker tre avgångar i veckan från respektive ort och Celtic Horizon har kapacitet för 1.000 passagerare, 200 bilar och 120 fraktenheter. Marschfarten är 22,9 knop. Hon byggdes 2006 på italienska Cantiere Navala Visentini.

Sex linjer

Stena Lines verksamhet på Irländska sjön är uppdelad i två regioner, nord och syd. Celtic Link Ferries kommer att ledas från den södra regionen och i och med uppköpet bedriver nu Stena Line sex färjelinjer på Irländska sjön.

– Vi ser köpet av Rosslare-Cherbourglinjen som en strategisk nyckelinvestering för Stena Line och detta kommer att hjälpa oss att stimulera och stärka nya och existerande möjligheter för handel och turism mellan Irland och Frankrike, säger Ian Davies, Stena Lines chef för den södra regionen på Irländska sjön.

Drog igång 2005

Celtic Link Ferries är ett relativt nystartat rederi och grundades 2005 av ägarna till ett irländskt fiskeriföretag i samband med att P&O Irish Sea slutade trafikera mellan Rosslade och Cherbourg. Under de här åren har rederiet omsatt en hel del fartyg. I samband med uppstarten av verksamheten köpte man roro-fartyget Diplomat (byggdes 1978 för Stena Line som Stena Transporter ) för, enligt rapporter, USD 13 miljoner. Fartyget trafikerades tidigare av P&O på samma sträcka. År 2011 såldes Diplomat för upphuggning. 

Kommentarer

  • Anonymous

    Kul!!!

  • Snart Arbetslös

    Samtidigt ska man spara 1.5mdr på personalkostnader fram till 2015 inom Skandinavien. Yeah right..

  • Anonymous

    Är det inte 1,5mdr i hela Stena Line? Även UK vs.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.