Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Arbetsmarknad | Utbildning

Framtidstro på årets Sjölog

Chalmersstudenternas arbetsmarknadsmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg är i full gång. Första dagen bjöd på flera intressanta föreläsningar på temat ”Sjöfarten som internationell arbetsmarknad”. 

Det är inte helt lätt att komma ut som nybakad Chalmers- eller Kalmarstudent på dagens osäkra sjöfartsarbetsmarknad, men det finns också många oerhört spännande möjligheter. Med den tesen som utgångspunkt hade Sjölog-arrangörerna i år uppmanat sina föreläsare att tala om dagens och morgondagens jobbsituation ur ett svenskt, nordiskt och internationellt perspektiv. 

Arbete och timing

Birgit Liodden, grundare och generalsekreterare för organisationen YoungShip International, inledde sitt anförande med att vända sig direkt till studenterna i publiken.

– Jag tycker ni kan applådera er själva, för ni har valt världens mest spännande bransch, sade hon och fortsatte: 

– Men för att lyckas inom sjöfarten krävs både hårt arbete och timing. Och just timingen tror jag är helt rätt för er just nu. Sjöfartsbranschen är en bransch som står inför stora utmaningar – inte minst på grund av klimatförändringarna – och det är en kapplöpning att bli först med nya innovationer till sjöss och på land. Därför är det också en kapplöpning efter folk som kan komma på dessa innovationer.

Måste våga

Enligt Birgit Liodden gäller det att tänka utanför boxen om ska lyckas inom sjöfartsbranschen.

– Utmaningarna i branschen är också era möjligheter. Men det gäller att själv hitta dessa möjligheter, för de kommer inte till er av sig själva. Det gäller också att våga sig ut i världen, att tänka sig att jobba på platser man från början inte tänkt sig. 

Sjöfarten – en vinnare  

Att sjöfarten står i centrum för den globala utvecklingen och dessutom är den verkligt stora vinnaren under de senaste 20 årens globaliseringsvåg var något som även Carl-Johan Hagman, vd för Stena Rederi, tog fasta på i sitt tal. Och för ett globalt företag som Stena gäller det att först lyckas locka till sig och sedan också lyckas behålla kunnigast tänkbara människor. 

– För att vi ska kunna konkurrera med Kina och övriga länder i Asien måste vi jobba med  de allra duktigaste människorna. Det är bara så vi kan konkurrera. Och eftersom ni härinne är vår primära rekryteringsgrund hoppas jag att inte ni alla flyttar till Norge och börjar jobba på norska oljeriggar, sade Carl-Johan Hagman med ett snett leende och tillade:

– Det vi som arbetsgivare i gengäld måste bli bättre på är att erbjuda er praktikplatser. Annars är risken stor att ni gör er praktik på utländska fartyg och sedan försvinner iväg till utlandet för gott. 

Måste jobba hårt 

Carl-Johan Hagman poängterade flera gånger att det är en förmån att få jobba i en bransch som är i centrum för den globala utvecklingen. 

– Det är en bransch där man kan tjäna mycket pengar, men där det också gäller att jobba hårt. Våra kadettlöner är till exempel satta efter vad en filippinare ska klara av att leva på, men de som sedan är duktiga och tar sig igenom de första tuffa åren har alla chanser att lyckas, medan andra stannar kvar på filippinarnas kadettlöner, sade Carl-Johan Hagman. 

Jobben finns utomlands

Bland övriga talare på Sjölogs seminariedag kan nämnas Carina Jonsson från Arbetsförmedlingen Sjöfart, som framhöll – trots statistik som pekar på allt färre svenska sjöfartsjobb och allt fler arbetssökande sjöbefäl och maskinbefäl – att det finns jobb om man bara söker sig utomlands. 

– Är ni intresserade av att jobba utomlands i exempelvis Norge kan vi hjälpa er att knyta kontakter. Det är också viktigt att ni står inskrivna hos oss, så att vi kan kontakta er om det dyker upp ett lämpligt jobb. Plus att ni på vår ansökningssajt klickar i den lilla rutan ”Utomlands” när ni ska ange var ni vill jobba.

På torsdagen fortsätter årets Sjölog med själva mässdagen, då över 70 företag och organisationer står redo att ta emot alla de kontaktsökande studenter och andra intresserade som då väntas till Lindholmen Science Park i Göteborg.

Kommentarer

  • Anonym

    Det var intressant och givande att sitta i publiken.

  • Stena anställd som gör bäst i att vara anonym!

    Intressant utspel av Hagman, då han ligger i full strid med sbf. Vad vill han egentligen? För vi som jobbar för Stena vet då inte. Det kanske är bäst att dagens studenter letar jobb i Norge nu, snart är det 200 driftbefäl utan jobb.

  • Anonym

    200? Trodde de ”bara” var 46 i driften man vill känga?

  • Anonym

    Hagmans föredrag var en spottloska i ansiktet på alla svenska sjömän. Skulle vilja se han våga stå upp och säga det i en mäss nånstans…

  • annonym

    Skandalöst !
    men ingen överraskning.
    våra ungdomar får förlita sej till kvinnan från arbetsförmedlingen.

  • Anonym

    Stenagrabbar, välkomna till verkligheten!
    Tror inte att Hagman behöver ligga i ”full strid med sbf” som skrivs nedan. Är utgifterna för stora så måste kostnader kapas, oavsett vad fackklubben i Stena tycker så den striden är inte ens värd att ta mot Stena.

  • St

    Det är dags vakna nu. Svenska rederier och då menar jag inte de som endast kör blågult i aktern, har behandlat sjöfolk slentrianmässigt dåligt, ungefär som på 80 talet när de stora rederierna upphörde och det fanns horder med sjöfolk. Idag är situationen annorlunda. Vi har framför allt Norge som rekryterar stora mängder välutbildat befäl. Dessa befäl bor kvar i Sverige och spenderar sina pengar i Sverige, vilket ur en samhällsnytta bra affär att behålla våra Befälsskolor. Men lönerna är avsevärt högre jämfört med vad de skulle få på Svenska rederier.
    Klart att våra ungdomar som är bra på språk och inte så hämmade som gårdagens befäl, söker sej ut och arbetar med alla nationaliteter. De ser sej om efter bästa möjliga karriär. Har hört höga förträdare för Svenska rederier misstro svenskar i allmänhet som slöa och okunniga, så man på det viset kunde rekrytera Filippinare o Ryssar istället. Men Norge har inte köpt det resonemanget som tur är och där är Svenskarna mer än välkomna.

  • Brutus

    Flytta till Filippinerna..o jobba med kadettlönerna i Stena, så överlever ni..tolkar jag Hagmans besked om framtiden i Svenskflaggat, haha!

  • D.J

    Hur skall man (förutom norden) kunna jobba utomlands och bo kvar i Sverige, när skattemyndigheten likställer sjömannen med utlandsarbete där personen ifråga är bosatt i utlandet?

  • annonym

    Svenskar är välkomna överallt i världen på sitt goda renome och fina statsskickt, och detta håller på att solkas ner , man vill ha detta gratis , vad är problemet ? flagga filipinskt och facket kan väl få nån royalty på våra filipinska kollegor om man öppnar ett managebolag där .
    allt är ju möjligt enligt våra fina lerdare , att satsa på låga löner är ingen affärside i sverige och ingen vision vi vanliga medborgare köper , att få tillfälligt stöd är väl ok , men det känns som att den här utvecklingen har nått vägs ände.mer vill bara ha mer.
    Och i ett globalt perspektiv , kan man ju tänka sej att den gode hagman tjänar ca 100ggr mer än filipnska sjömannen och kadetten .tjena!

  • anonym

    Framtidstron finns bara i skolans värld, verkligheten är mycket brutal. Studenterna skall ut och slåss om jobben på en internationell marknad. Dagens sjöbefäl kommer från fattiga länder med elever som är beredda att jobba hårt för sin position. Våra svenska studenter kommer från en teoretisk värld utan praktisk utbildning i sjömanskap.

  • Anonym

    Det finns alla möjligheter att finna jobb, det handlar om man själv bestämt sig för att lösa det eller om man tror någon annan ska göra det åt en. Shipping är internationell, det finns jobb inom offshore, stora yatcher, response företag såsom Titan Salvage, tank, gas, operation avdelningar, försäkring etc. Men det gäller att man bestämmer sig att utvecklas och ta sig framåt. Släpper men ut luften ”det var bättre förr”genom fönstret och tar sig ut så inser man att jobben finns, givetvis är det inte lätt men det går, om man vill satsa och kan tänka på att flytta på sig. Det är bara att välja.

    • Dollar

      Ditt största hinder är skattemyndigheten.

      • Anonym

        Man behöver inte åka så långt, Danmark blommar med jobb, Maersk bl.a då är du kvar i Skandinavien och det brukar lösa sig fint om en arbetsgivare hjälper till.

        • Anonym

          Maersk undviker att anställa Skandinavier, även Danskar de vill helst ha Rumäner på DIS

          • Anonym

            Det kan jag hålla med om, att det är svårare att ta sig in som svensk. Det finns svenskar, danskar, indier, rumäner, engelsmän etc som seglar DIS. Är man framsynt och vill till sjöss, läser man i Svendborg ( http://www.simac.dk) t.ex. och seglar kadett i Maersk så är du i princip given ett jobb om du gör bra ifrån dig. Stötte på svenskar på ett av Maersk containerfartyg i Göteborg, båda hade valt Danmark före Sverige för sin utbildning, på det viset fick de tillgång till en betydligt större flotta av fartyg att kunna praktisera på. Det går om man vill.

    • Anonym

      Det var ju bättre förr

  • Anonym

    Om rederier skall ha fri rörlighet att bolla med bolag och skattemedel och subventioner , så skall den enskilde sjömannen ha fri rörlighet att kunna ta vilket jobb som helst , så vi slapp att bli betraktade som ett skatteproblem och en onödig kostnad .
    Det är inte problem att hitta jobb , men vem vill leva under falska adresser och brevlådor och ständigt jagad av skatteverket.
    det är en viss skillnad för rederier som verkar har full rörlighet och den enskile individen.
    ” det kostar på att vara hederlig när nan säljer resårband i metervara ”

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.