Få överraskningar. Mycket känns igen i Gröna Städers rapport En hållbar sjöfart för framtiden.
Arkiv
-
-
Ställer krav. Svensk Sjöfart vill bland annat att möjligheterna för att skapa en koldioxidfond utreds och att produktionen av inhemska förnybara drivmedel ökar.
-
Seminarium. Bland annat Ekobonus-systemet och hamnarnas tillväxt stod på agendan under torsdagens sjöfartsseminarium.
-
”Anmärkningsvärt”. De maritima näringarna i Västsverige har haft svårt att återhämta sig efter finanskrisen 2008.
-
Ljusning. Sedan oktober har fraktraterna stigit inom tanksegmentet, vilket tydligt märks på Concordias kvartalsrapport.
-
Småbulk. Det är aktivt på småtonnagefronten i Finland. Till exempel Meriaura satsar nu även på 8.000-tonnare.
-
Omstrukturering. En genomgripande omstrukturering innebär att 1.200 jobb försvinner globalt från Wärtsilä.
-
Stort rekryteringsbehov. De närmaste åren kommer krafttag att behövas för att lösa rekryteringsfrågan inom sjöfarten, enligt en ny rapport.
-
Vinnare och förlorare. Hamnkonfliktens andra dag är snart över, men hur konflikten slår mot hamnarna varierar stort.
-
Konfliktåtgärder. Hamnarbetarförbundet avvisar medlarnas bud, i morgon väntar strejker och lockouter.
-
Framtidsspaning. Executive Meeting i Göteborg tog upp aktuella frågor som Brexit men även de marknadsöversikter som är kännetecknande för Lloyd’s List Consulting.
-
Oroligt. Hamnkonflikten intensifieras efter att fler strejkvarsel har lagts och Sveriges Hamnar svarat med lockoutvarsel.
-
Koordinerar. Svensk Sjöfarts tidigare vd har utsetts till nationell samordnare för sjöfart och närsjöfart på Trafikverket.
-
Varsel. Höstens och vinterns resultatlösa förhandlingar har nu lett fram till att Hamnarbetarförbundet varslar om stridsåtgärder i tio hamnar.
-
Varierad betydelse. Sjöfartsstödets betydelse varierar beroende på segment, men utan stödet skulle fler flagga ut, konstaterar Trafikanalys i en rapport.
-
Nya fartyg. Antalet svenska nybyggen i order har minskat något på grund av många leveranser under året.
-
Globala svavelregler. 2018 varit tufft, men en vändning är på gång. Så sammanfattar Erik Hånell på Stena Bulk, det gångna året. Samtidigt väntar han sig stor oreda innan 2020.
-
-
Stödfartyg. Högsta förvaltningsdomstolen fastslår att varje transportuppdrag för Sigrid inte behöver vara konkurrensutsatt.
-
WPCC. Trafikverket stöder utvecklingen av ett segeldrivet biltransportfartyg i ett treårigt forskningsprojekt med Wallenius Marine som projektledare.
-
Strategi. Trafikverket vill att de statligt ägda fartygen blir fossilfria och samtidigt föregångare för övrig sjöfart.
-
Resultatlöst. Höstens och vinterns kollektivavtalsförhandlingar mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet strandade i går.
-
Inför krissituation. För första gången på många år ägde på måndagen en samverkansövning rum som bland annat inkluderade sjöfarten.
-
Nyast i handelsflottan. Nu har Gotlandsbolagets nybygge Visborg registrerats i Sverige och överlåtits till Gotlandsbolaget.
-
Beslut. Trots kritiken i remissvaren väljer Sjöfartsverket att höja farledsavgifterna med 1,9 procent och lotsavgifterna med 5 procent.