Bra år. Finnlines redovisar ett starkt resultat för 2021 med ökande last- och passagerarvolymer.
Arkiv
-
-
Årsredovisning. Wasaline redovisar en kraftig resultatförbättring med vinstbringande resultat för 2021.
-
Premiäranlöp. Under fredagsmorgonen anlände Viking Lines nya bil- och passagerarfärja Viking Glory till Stockholm för första gången.
-
Ökar. Gotlandsbolaget satsar vidare på sin trafik till Tyskland under namnet Hansa Destinations. I slutet av april dubblerar de kapaciteten på linjen till Rostock genom en charter av fartyget Eliana Marino.
-
Provtur. Botnia Enabler, det första av Wallenius Sols båda nybyggen, har nu genomfört sin första provtur.
-
El från land. Gävle Hamn AB får stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet för landströmsanläggning.
-
Årsredovisning. Viking Line redovisar ett tillfredsställande resultat för 2021 tack vare en återhämtning inom passagerartrafiken från och med sommaren.
-
Elanslutning. En slutsats i forskningsprojektet Kaj-El är att det behövs mer standardisering vid anslutningar för landström i hamnar.
-
Viktiga hamnar. Corehamnarna anser att deras status måste konkretiseras av regering och riksdag samt få genomslag i den nationella planen för infrastruktur.
-
Fossilfritt. Furetank säkrar framtida tillgång på LBG genom avtal med Eskilstuna Biogas.
-
Nybygge. Tern Island, det första av två 15.000 dwt produkttankfartyg för Terntank, har nollutsläpp vid hamnoperationer där landström lir tillgänglig.
-
Nybyggen. Erik Thun Group har offentliggjort en tidigare beställning av två torrlastfartyg från varvet Ferus Smit i Nederländerna.
-
Nybygge. Viking Glory nådde sin destination vid middagstid på söndagen efter närmare sex veckors resa från Kina.
-
Nischmarknad. Wisby Argan går in i Gothia Tanker Alliance och utökar utbudet på tankfartyg med maxstorlek för nischamnar.
-
Färjetrafik. Trots fortsatt pandemi under 2021 lyckades Öresundsrederiet Forsea öka både sina frakt- och passagerarvolymer. Dock har rederiet en bit kvar för att nå samma resultat som under normalåret 2019.
-
Gasdrift. Wärtsilä levererar omfattande paket av kraftlösningar till tre av Stena RoRos ropax-fartyg av typen E-Flexer.
-
Sommarjobb. Stena Line behöver rekrytera 450 personer digitalt inför sommarsäsongen 2022.
-
Får nytt liv. Viking Line har beslutat att sätta in bil- och passagerarfärjan Amorella på linjen mellan Stockholm och Helsingfors med start den 1 april 2022. Det meddelade rederiet under tisdagen.
-
Expansion. Tillsammans med brittiska hamnbolaget Associated British Ports har Stena Line nu tecknat ett avtal värt 100 miljoner pund för en ny terminal i Immingham.
-
Nybyggen. Just nu är bygget av Wallenius Sols två LNG-nybyggen inne i slutfasen i Kina. Nu står det även klart vad fartygen ska heta.
-
Fartygsförsäljning. I linje med ett tidigare bankavtal har nu Concordia Maritime ingått kontrakt om försäljning av P-MAX-fartyget Stena Perros.
-
Återvänder. Rikard Engström, före detta vd för Föreningen Svensk Sjöfart, återvänder till sin föregående arbetsgivare Trafikverket.
-
Återhämtning. För Trelleborgs Hamn blev 2021 ett rekordår när det kommer till antalet hanterade lastbilar och trailers, det skriver hamnen i ett pressmeddelande. Dessutom har andelen intermodala transporter ökat med nära 30 procent.
-
Omflyttning. Ett strömavbrott gjorde att Viking Lines bil- och passagerarfärja Gabriella körde in i kajen i Helsingfors under onsdagen. Nu kommer Viking Cinderella att sättas in som vikarie.
-
Fartygsköp. Rederi Ab Nathalie i Åbo har köpt torrlastaren Flex Keston, som döpts om till Nathalie.