Färjetrafik. Trots fortsatt pandemi under 2021 lyckades Öresundsrederiet Forsea öka både sina frakt- och passagerarvolymer. Dock har rederiet en bit kvar för att nå samma resultat som under normalåret 2019.
Arkiv
-
-
Gasdrift. Wärtsilä levererar omfattande paket av kraftlösningar till tre av Stena RoRos ropax-fartyg av typen E-Flexer.
-
Sommarjobb. Stena Line behöver rekrytera 450 personer digitalt inför sommarsäsongen 2022.
-
Får nytt liv. Viking Line har beslutat att sätta in bil- och passagerarfärjan Amorella på linjen mellan Stockholm och Helsingfors med start den 1 april 2022. Det meddelade rederiet under tisdagen.
-
Expansion. Tillsammans med brittiska hamnbolaget Associated British Ports har Stena Line nu tecknat ett avtal värt 100 miljoner pund för en ny terminal i Immingham.
-
Nybyggen. Just nu är bygget av Wallenius Sols två LNG-nybyggen inne i slutfasen i Kina. Nu står det även klart vad fartygen ska heta.
-
Fartygsförsäljning. I linje med ett tidigare bankavtal har nu Concordia Maritime ingått kontrakt om försäljning av P-MAX-fartyget Stena Perros.
-
Återvänder. Rikard Engström, före detta vd för Föreningen Svensk Sjöfart, återvänder till sin föregående arbetsgivare Trafikverket.
-
Återhämtning. För Trelleborgs Hamn blev 2021 ett rekordår när det kommer till antalet hanterade lastbilar och trailers, det skriver hamnen i ett pressmeddelande. Dessutom har andelen intermodala transporter ökat med nära 30 procent.
-
Omflyttning. Ett strömavbrott gjorde att Viking Lines bil- och passagerarfärja Gabriella körde in i kajen i Helsingfors under onsdagen. Nu kommer Viking Cinderella att sättas in som vikarie.
-
Fartygsköp. Rederi Ab Nathalie i Åbo har köpt torrlastaren Flex Keston, som döpts om till Nathalie.
-
Nischmarknad. Det andra av två NaabsaMax-tankfartyg för Thun Tankers är nu sjösatt.
-
Ägarbyte. Småbulkfartyget Listerhav säljs till Göteborgsrederi.
-
Roro. Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea har bytt charteruppdrag från att gå för Wallenius Sol till att istället gå för Stena Line i trafiken på Nordsjön.
-
Fartygsbranden. Under söndagen lämnade det branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni Göteborgs hamn för Lysekil där nu resten av den oskadade lasten kommer att lossas. Samtidigt tackar nu det tyska rederiet alla inblandade för hjälpen med branden.
-
Mot Europa. Viking Glory har nu lämnat varvet och inlett sin närmare fem veckor långa resa med destination Åbo.
-
Pandemin. Color Line har beslutat att även ta Color Hybrid, den andra färjan på linjen mellan Strömstad och Sandefjord ur trafik på grund av ökad smittspridning. Totalt varslas 150 personer om permittering.
-
Fartygsaffär. DFDS säljer två sidoportsfartyg till Godby Shipping och chartrar in dem tillbaka.
-
Leverans. Under torsdagen tog Viking Line leverans av bil- och passagerarfärjan Viking Glory från varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd i Kina.
-
Ny ägare. Donsötank har sålt produkttankern Bonito till Ryssland.
-
Protest. Svenska branschorganisationer och Rederierna i Finland skriver till Sjöfartsverket att beslutet att höja den svenska farledsavgiften bör omprövas.
-
Nybygge. Roro-rederiet CLdN har satt in LNG-nybygget Faustine på linjen mellan Göteborg och Zeebrugge.
-
Isbrytning. Den senaste tidens väderomslag har bidragit till att delar av Bottenviken belagts med is. Därmed är nu årets isbrytarsäsong igång, vilken inleddes med ett uppdrag för isbrytaren Ale.
-
Klimatkompensation. Genom köp av certifierade utsläppsrätter har klimatavtrycket för Furetanks fyra fartyg i Fure Vinga-serien nollställts för 2021.
-
Statistik. Godshanteringen i svenska hamnar har påverkats relativt lite av pandemin, det enligt en ny rapport från Trafikanalys. Antalet fartygsanlöp har dock minskat samtidigt som andelen svenskregistrerade fartyg som anlöpt svenska hamnar ökat.