Miljöteknik. Rederiet Börjessons Charterbåtar från Styrsö i Göteborgs skärgård har beslutat att konvertera sitt fartyg Lyrön till elhybriddrift.
Arkiv
-
-
Säljs. Viking Line har nu funnit en köpare för trotjänaren Amorella, som lämnar Helsingforslinjen i höst.
-
Statistik. Suget att resa med Forseas färjor mellan Helsingborg och Helsingør är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under juli månad reste en miljon passagerare över sundet med rederiet.
-
Starkt. Halvårsresultatet för färjerederiet Wasaline är det bästa sedan trafikstarten 2013.
-
Nyetablering. The Swedish Club öppnar nytt kontor i Singapore. Det är ett fullservicekontor som ansvarar för bolagets kunder i Asien.
-
Chartras ut. Galaxy tas ur trafik på linjen Stockholm–Åland–Åbo och den svenska besättningen kommer att varslas om arbetsbrist.
-
Fartygsbeställning. Furetank beställer det elfte tankfartyget i Vinga-serien. Fartyget får LNG/LBG-drift och en batterihybridlösning.
-
Nybygge. I december kommer Stena Line sätta in den andra förlängda E-Flexerfärjan på linjen mellan Karlskrona-Gdynia. Nu står det klart att fartyget får namnet Stena Ebba.
-
Charter. Tallink Grupp har tecknat ett avtal med den skotska regeringen om en charter av bil- och passagerarfärjan Victoria I.
-
Försäljning. Concordia Maritime har ingått ett kontrakt om försäljning av produkttankfartyget Stena Paris på 65.000 dwt, byggt 2005.
-
Nybygge. Under tisdagen tog Proman Stena Bulk leverans av Stena Pro Marine, det andra metanoldrivna tankfartyget från det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International.
-
Elektrobränsle. Bolaget Flagship One har fått grönt ljus av Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt för att bygga Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle i Örnsköldsvik.
-
Uppgraderar. Den svenska Kustbevakningen har slutit ett avtal om en ny generation övervakningsfartyg. Serien, som består av sju fartyg som kallas KBV 320, kommer att levereras av Damen Shipyard.
-
Nybygge. Avatar Logistics och Jehander planerar för ett nytt eldrivet pråmfartyg för transporter av sand och grus i Stockholmsregionen. Det nya pråmfartyget beräknas kunna levereras i mitten av 2024.
-
Vätgas. Stockholms Hamnar har inlett ett samarbete med vätgasteknikbolaget CMB.TECH för att göra en storsatsning på vätgas i Stockholm Norvik Hamn.
-
Bolagsaffärer. Majoritetsägarna till Stockholms Reparationsvarv, Rederi AB Gotland, har beslutat att sälja hela sitt aktieinnehav i varvet till Lazarus Industriförvaltning AB.
-
Vindteknik. Wallenius Marine har tecknat ett avtal med den danska design- och marinarkitektfirman Knud E. Hansen om arbetet med att designa Orcelle Wind, världens första vinddrivna rorofartyg.
-
Leverans. Med överlåtelsen av Baltic Enabler är Wallenius SOL:s nya duo komplett.
-
Hybrider. Tre av fartygen i serien Stena E-Flexer utrustas med en hybridlösning från Wärtsilä.
-
Miljöteknik. Tillsammans med flera samarbetspartners deltar nu Ektank AB i projektet Hy-Ekotank med målet att konvertera Ek-Stream eller Ek-River till vätgasdrift med bränsleceller.
-
Nybygge. I veckan har Proman Stena Bulk tagit leverans av sin första metanoldrivna tanker, Stena Pro Patria på 49 990 dwt. På sin första resa ska fartyget lasta metanol i Ulsan, Sydkorea.
-
Satsning. I juli kommer Finnlins att lansera en ny fraktlinje mellan Rosslare på Irland och Zeebrugge i Belgien med fartyget Finnpulp. Linjen kommer att ha två avgångar per vecka i vardera riktning.
-
Fartygsdop. Inför ett hav av åskådare på både klippor och på kajen döptes Donsötanks nybygge Prospero under onsdagen, det som en avslutning på DSM2022.
-
Studio DSM. Varvskoncernen Ö-borgen är inne i en stark expansionsfas, bland annat genom förvärvet av Tjörnvarvet Swede Ship. Det berättar Emil Backman som arbetar med inköp på Ö-borgen för Studio DSM.
-
Första gången. Nordkompass nya brandsäkerhetspris delades för första gången ut på brandsäkerhetsseminariet på DSM2022.