Intensiva spekulationer. Många funderar på vad som kommer att hända när bankerna allra helst vill hitta ett nytt hem för danska Torms fartyg och verksamhet.
Arkiv
-
-
Komplex bärgning kostar. Samtidigt som politiker och myndigheter börjar oroa sig allt mer för Costa Concordia, ökar kostnadsuppskattningarna för en komplex och redan historiskt dyr bärgning.
-
Stort bevakningsfartyg. Finlands nya kustbevakningsfartyg har döpts och sjösatts i Raumo.
-
Två färre. Den svenskflaggade handelsflottan har åter förlorat två fartyg. Nu är det Finnmill och Finnpulp som bytt till finländsk flagg.
-
Svensk till Alang. Ännu ett svenskbyggt rorofartyg byggt för transocean roro-sjöfart, en gång i tiden en svensk paradgren, är snart på väg ut på sin sista resa.
-
MSC rustar. Uppbackat av en rejäl kassa väljer MSC expansionsvägen och växer rejält de kommande tre åren.
-
Finländsk design. Wallenius Lines nya biltransportfartyg konstrueras av Deltamarin och byggs i Kina.
-
Eskalerande löner. När IMO:s budget till tre fjärdedelar utgörs av personalkostnader väcker fortsatta löneökningar protester bland medlemsstaterna.
-
Asien tar LNG: n. Rotterdam tappade LNG-volymer när Asien ersätter kärnkraftverk och på hemmaplan har man tappat feedertrafik till tyska konkurrenter.
-
Redare bakom galler. Victor Restis arresteras för penningtvätt och bedrägeri samtidigt som han slår tillbaka mot anklagelser om att han skulle vara inblandad i olagliga Iranaffärer.
-
Problematiskt. Fjord Lines LNG-drivna Stavangerfjord sattes i trafik den 24 juli, men olika bunkringsregler har lett till långväga lastbilstransporter och förändrad tidtabell.
-
Torm trimmar. Numera bank- och fordringsägarstyrda Torm fortsätter på den effektiviseringsväg som skall leda till en minskad förlust i år efter ett hemskt 2012, och förhoppningsvis till vinst när marknaden vänder.
-
Slipper galler. De har fällts och dömts till fängelsestraff men det är tveksamt om de behöver flytta in i en cell medan rättegången mot befälhavaren fortsätter.
-
Skattar frivilligt. Grekiska redare betalar självmant dubbel skatt samtidigt som beställningsivern ökar.
-
Gömd gisslan. Var besättningen på Albedo befinner sig vet man inte säkert, men ett kapat fiskefartyg har förtöjts i den del av containerfartyget som befinner sig ovan vatten.
-
Blå-gult och röd-gult. Ostindiefararen blir en svensk-kinesisk marknadsföringsplattform under svensk flagg med mångmiljonstöd från kinesiska företag.
-
Skrubbers på kryssning. Norsk-svenska Green Tech Marine levererar 10 skrubbers till Norwegian Cruise Lines nybyggen i Tyskland.
-
Växt före introduktion. Inför börsintroduktionen i Singapore har MacGregor köpt ett anrikt tyskt familjeföretag med verksamhet inom såväl handelssjöfart som offshore.
-
Överförda till fiskefartyg. Elva sjömän är vid liv, men fyra saknas fortfarande från Albedo som kapades av somaliska pirater 2010.
-
EU stöttar. En rad svenska sjöfartsrelaterade projekt gillas i Bryssel som nu godkänt ekonomiskt stöd.
-
Störst på jungfrutur. Världens största fartyg, Mærsk Mc-Kinney Møller, har lämnat Busan, men det blir systerfartyget som får visa upp sig i Köpenhamn.
-
Byggde nya Gard. Claes Isacson kommer att bli ihågkommen som mannen som ledde omvandlingen av en anrik norsk P&I-klubb till att bli en världsledande sjöförsäkringsaktör.
-
En av de stora. Det som han startade på Donsö på 1930-talet är idag en världsomspännande verksamhet med 20.000 anställda
-
Kostsamt bygge. När Fjord Line äntligen får sin nya LNG-drivna färja för Bergen Group kännas vid en svidande skiljedomsförlust.
-
15 sjömän saknas. Efter 2 år och åtta månader i piraternas våld har containerfartyget Albedo sjunkit till ankars.