Gula båtarna. Sjöräddningssällskapet har räddat 46 nödställda flyktingar i sin första skarpa insats i Medelhavet.
Arkiv
-
-
Över gränsen. Fjord Line gick över den magiska miljongränsen inom passagerarsegmentet i veckan.
-
Oumbärlig. Till och med försvarsmakten har insett att sjöfarten är viktig, vinden har vänt enligt Pia Berglund.
-
Lever farligare. Ombordanställda har en mer riskfylld arbetsmiljö än folk som arbetar iland. Värst är det för manskap i maskin.
-
Samarbetsprojekt. I framtiden kan LNG-drift bli ett alternativ även för de stora bulkfartygen – oceanernas verkliga arbetshästar.
-
Nya uppdrag. En drygt halvår gammal PSV byggs om till servicefartyg för vindkraftparker.
-
Mot Medelhavet. I fredags lämnade den långlivade trotjänaren Stena Scanrail Göteborg, nu under sitt nya namn Birdeniz.
-
Fin presentation. Andreas Andersson levererar tydliga resultat från sin undersökning av sjöfolks arbetsskador.
-
Svår marknad. Kryssningsfartyg är emellertid ett segment där Wärtsilä ser positiva framtidsutsikter.
-
Färre order. Svag efterfrågan inom speciellt offshore och bulk innebär utmaningar för MacGregor.
-
Uppåt. Gotlandsbolaget noterar högre intjäning inom produkttank i sitt delårsresultat.
-
Ovärderlig. Engagerad handläggare av sjukskrivningar och rehabplaner prisas, ovärderlig enligt arbetsgivaren.
-
Fler än någonsin tidigare. Stockholms Hamnar sätter nytt rekord i antal kryssningsresenärer.
-
”Del av lösningen. ” Nytt klimatmanifest presenteras av Föreningen Svensk Sjöfart, som nu vill ta en större plats i miljö- och klimatarbetet.
-
Brittisk flagg. Första fartyget i ACL:s nya serie anlöper Göteborg innan jul.
-
Nytt namn. Stena Scanrail har överlåtits till sin nya ägare för trafik i Medelhavet.
-
Torrbulk starkast. Godshanteringen under årets andra kvartal ökar jämfört med föregående år, samtidigt som passagerartrafiken backar något.
-
Isbrytarkunnande. Franska staten bygger specialfartyg för transport och övervakning i Antarktis med hjälp av finsk expertis.
-
Ilmarinen säljer. Grimaldi utökar sitt aktieinnehav i Finnlines med drygt tio procentenheter.
-
Rekord. Aldrig för har så många containrar hanterats i Stockholms Hamnar under en vecka.
-
Lönar sig inte. Det blir ingen regional LNG-terminal i södra Finland med rörledning till Estland.
-
Samma nivå. Göteborgs Hamn hoppas på högre flöden nästa år, fryser hamntaxan.
-
”Äntligen. ” Efter Kammarrättens godkännande av entreprenör kan Sveriges största statligt finansierade efterbehandlingsprojekt komma igång.
-
Ovant trafikslag. Sjöfartsverket tillsammans med flera parter undersöker möjligheterna att frakta flygbränsle på sjön från Södertälje till Bromma flygplats.
-
Slagsida. Stena Gothica kom in till Göteborg med slagsida på morgonen den 6 oktober. 39 passagerare ombord.