Varvet Meyer Turku i Åbo. Bilden är tagen i maj 2015 då kryssningsfartyget Mein Schiff 4 lämnade varvet.

Fotograf: Meyer Turku

Kategori: Skeppsbyggnad | Ekonomi

Meyer Turku investerar

Den första av en rad investeringar blir en ny kran med lyftkapaciteten 1.200 ton.

Våren 2018 räknar varvet Meyer Turku i Åbo med att ha en ny 1.200 tons kran i bruk vid sin nybyggnadsdocka. Värdet på investeringen är 30 miljoner euro och uppges vara den första i en serie stora investeringar för att stödja och möjliggöra en utveckling av varvsanläggningen i Åbo.

Tilläggskapacitet

Varvet kommer även att behålla sin nuvarande 600 tons kran.

– Den nya kranen kommer tillsammans med den gamla att tredubbla vår dagliga lyftkapacitet och göra det möjligt att bygga och lyfta allt större och mer utrustade sektioner, förklarar Tapani Pulli, vice vd på Meyer Turku.

Positivt resultat

Varvets produktion uppges vara nästan fördubblad 2020 och för första gången på länge uppvisar Åbovarvet svarta siffror. Tyska Meyer Werft tog hösten 2014 över varvet från koreanska STX.

– Efter sju förlustbringande år gjorde vi ett positivt resultat i fjol. Det här skapar ett förtroende för en framtid på Åbovarvet och har även gjort det möjligt att diskutera investeringar med bankerna. Förteckningen på nödvändiga investeringar är lång och vi har noga övervägt var vi ska börja, säger Jan Meyer, vd för Meyer Turku.

Egen utbildning

Härnäst planeras betydande investeringar i skrovproduktionen.

– Dessutom satsar vi på effektiviserad utbildning av arbetare i vår skeppsbyggarskola. Vi behöver anställa omkring 200 personer under de följande två åren. Allt detta är en del av en långsiktig plan att garantera vår konkurrenskraft gentemot statsfinansierade kinesiska varv, säger Jan Meyer.

Sedan hösten 2014 har Meyer Turku gjort 140 nyanställningar, av vilka 100 inom produktionen. Varvet har 1.500 anställda.