Sjöräddningssällskapet, som deltagit i förstudien, vill använda navlösa propellrar på sina mindre räddningsbåtar. Båten på bilden har inget med studien att göra.

Fotograf: Sjöräddningssällskapet

Kategori: Forskning

Propellrar utan nav mer effektiva

En elektrisk navlös propeller vars blad drivs av en yttre fälg har många fördelar jämfört med en konventionell propeller, enligt en förstudie från Lighthouse och Trafikverket.
En konventionell marin propellers prestanda påverkas i hög grad av kraftöverföringen genom navet och växellådan, skriver Lighthouse i ett pressmeddelande. En elektrisk navlös propeller är mer effektiv, tystare och mer lämplig i vatten med sjögräs och tång vilket gör att den passar utmärkt för sjöräddning och inlandssjöfart. Detta enligt förstudien ”Pilot Study of Electric Hubless Rim-Driven Thrusters for Transport in Inland Waterways”.

Vill du läsa mer? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.