Estonia. Undersökningarna av olycksplatsen kring Estonia, med anledningen av de nya uppgifterna som publicerades i höstas, kommer att starta i sommar. Men undersökningen av själva fartyget blir först av om ett år.
Nyheter
-
-
Summering. Strax över 600 assistansuppdrag. Det blev resultatet när Sjöfartsverket avslutade årets isbrytarsäsong i måndags. Det är fler uppdrag än på många år.
-
Lättnader. Att Danmark gjort ytterligare lättnader i inreserestriktionerna gör att Stena Line nu öppnar för fotpassagerare på linjen mellan Halmstad och Grenå.
-
Leverans. Stena RoRos femte E-flexer levererades i dag måndag från det kinesiska varvet CMI Jinling, sex veckor före planerad tid.
-
Comeback. Efter mer än ett år utan passagerare blickar nu svenska kryssningsrederiet Salén Ship Management mot en återstart. Rederiet satsar på kryssningar runt Storbritannien med start i juni.
-
Till Medelhavet. Viking Line säljer trotjänaren Mariella till Corsica Ferries.
-
Allmän farled. Sjöfartsverket har färdigställt en ny inlandsfarled mellan Norvik och Mälaren.
-
Nytt samarbete. Driften av Destination Gotlands färja Visby övertas av Wallenius Marine. Det är frukten av ett nytt samarbete mellan Wallenius Marine och Rederi AB Gotland.
-
Sjukhusfartyg. Efter flera års byggnation i Kina har Stena RoRos projekt att bygga världens största sjukhusfartyg nu nått en central milstolpe. Global Mercy har genomfört den officiella provturen och kommer att levereras i sommar.
-
Smart fartyg. Fure Vinga är det första BV-klassade fartyget som har tilldelats en komplett svit smarta klassnoteringar.
-
Gustaf B. Thordéns Stipendiestiftelse har i år delat ut 60 stipendier till sjöfartsstudenter i Finland och Sverige.
-
Nya isbrytare. Finansieringen av nya isbrytare tas upp i samtliga följdmotioner till regeringens infrastrukturproposition.
-
Flaggbyte. Stena Line förhandlar just nu med sjöfartsfacken om att genomföra ett byte från svensk till cypriotisk flagg på Stena Vision. Dock menar rederiet att det inte är fråga om uppsägningar.
-
Prisregn. Förra årets belöningshögtid ställdes in på grund av pandemin. I år valde Stiftelsen Sveriges Sjömanshus att slå ihop högtiderna för 2020 och 2021 i ett digitalt evenemang.
-
Covid-19 ombord. Fure Vinga är långt ifrån det enda fartyget som anlöpt Sverige med coronasmitta. I majoriteten av fallen har det gått att lösa besättningsbyten, men frågan om karantänboende är problematisk.
-
Coronaviruset. Kort efter att Furetank fått hem nybygget Fure Vinga till Sverige drabbades fartyget av ett coronautbrott. Några få fall blev till en två veckor lång mardröm eftersom rederiet inte kunde hitta karantänboende för de smittade.
-
Inre vattenvägar. I slutet av maj inleds containertrafik på Mälaren med ett tyskt EU-klassat inlandsfartyg.
-
Debatt. ”Vi beklagar att regeringen inte verkar se hur viktigt detta är”, skriver riksdagsledamöterna Magnus Jacobsson (KD) och Hampus Hagman (KD) om finansieringen av nya isbrytare.
-
Evenemang. Det är bra att ”börja i det lilla” när man talar jämställdhet. Det var ett av budskapen på Vågrätts öppna branschmöte den 3 maj.
-
Rödvit blir blåvit. Viking Lines nybygge Viking Glory, som inleder trafik under början av 2022 på Åbolinjen, får finsk flagg.
-
Kryssning. Gotland och Österlen blir destinationer som Tallink Silja satsar på i sommar i stället för Helsingfors med kryssningsfärjan Silja Symphony.
-
Säkerhet. I en ny rapport till regeringen föreslår Transportstyrelsen bland annat en ny strategi för svensk sjöfartstillsyn, bättre rapportering av olyckor och internationellt arbete för att höja medvetandet om sociala missförhållanden ombord.
-
Tillträder. Svenska Skeppshypotek har utsett Arne Juell-Skielse till ny verkställande direktör. Han tillträder den första augusti.
-
Frakt. Trafiken med Viking Cinderella på linjen Åbo–Stockholm fortsätter för fraktkunder under maj månad
-
Färjetrafik. Det är inte bara på linjerna till Danmark som Stena Line just nu märker av ett ökat bokningstryck, samma sak gäller även för linjen till Polen mellan Karlskrona och Gdynia.